The psychosocial transition of the admission to the women's university of the bachelor's degree in Psychology
DOI:
https://doi.org/10.62452/qwn4hw54Keywords:
Entrants, orientation, social representation, study, gender projectsAbstract
Social representations constitute a valuable access route for understanding how young women face the psychosocial transition when they graduate from university and their personological integration. The presentation is derived from the macro-investigation, called: Social representations of study, work, self-perception and future anticipations in some students of the Faculty of Psychology of the National University of San Luis (Argentina). In-depth interviews are analyzed in a sub-sample of ten women entering the Bachelor of Psychology, aged 18 years. Its essential objective materializes in the understanding of the state of the most relevant social representations linked to study, work, anticipations of the future and perception of themselves considering the social and subjective dimension. The research has a descriptive-interpretative scope with a qualitative route. The collected material converges with the relevant concepts of the field of Guidance Psychology, axes that are articulated with the analysis from a gender perspective. The socio-cultural, economic and social context assumes a central hierarchy in the construction of social representations, as well as in the configuration of identity and life project; aspects recreated from its singularity in this study.
Downloads
References
Abric, J. (2001). Las representaciones sociales: aspectos teóricos. Ediciones Coyoacán.
Aisenson, D. (2007). Enfoques, objetivos y prácticas de la Psicología de la Orientación. Noveduc.
Argentina. Universidad Nacional de San Luis. (2020). Resolución Rectoral N° 965/2020. Creación del Programa de Orientación para la Inclusión Social dependiente de la Secretaría de Vinculación Tecnológica y Social. UNSL.
Argentina. Universidad Nacional de San Luis. (2021). Resolución Rectoral N° 444/2021. Se Protocolizaron los mencionados Integrantes del Programa de Orientación para la Inclusión Social dependiente de la Secretaría de Vinculación Tecnológica y Social. UNSL.
Burin, M (2012). Masculinidades y femineidades: identidades laborales en crisis. En, C. Hazaki et al., 2012 La crisis del patriarcado. (pp. 63 – 78). Topía Editorial.
Celada, V. (2020). Acerca de las causas de deserción universitaria en Argentina a principios del Siglo XXI, de las políticas implementadas y nuevas propuestas de retención de población estudiantil. Revista Científica de UCES, 25 (2), 33 - 54.
Guichard, J. (2002). Los dos pilares de las prácticas en orientación. Fundamentos conceptuales y finalidades sociales. En, D. Aisenson et al., Después de la escuela. Transición, construcción de proyectos, trayectorias e identidad de los jóvenes. Eudeba.
Moscovici, S. (1985). La Psicología Social I. Paidós.
Pérez-Rodríguez, R., Lorenzo-Martin, R., Trinchet-Varela, C.A., Simeón-Monet, R.E., Miranda, J., Cortés, D., &Molina A. (2022). Integrating Challenge-Based-Learning, Project-Based-Learning, and Computer-Aided Technologies into Industrial Engineering Teaching: Towards a Sustainable Development Framework. Integration of Education, 26(2), 198–215.
Savickas, M., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.P., Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., Von Esbroeck, R., & Van Vianen, A. (2009) Life Designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, (75), 239-250.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.