Challenges and advances in inclusive education in Colombia: a comparative analysis
DOI:
https://doi.org/10.62452/c0sf1740Keywords:
Educational policies, diversity, inclusive education, inclusion, special needsAbstract
The article presents a comparative analysis of the progress and challenges of inclusive education in Colombia in relation to Spain and France, two nations that have stood out for their progress in this field. For the analysis, international agreements and policies were consulted and several categories were taken into account to illustrate the level of progress Colombia has achieved in inclusive education. These categories include the conceptual approach, curriculum design, those responsible and beneficiaries, teacher training, educational levels, institutions involved in the process, and legislation. As a result, the authors found that legislation on inclusive education in Colombia is very similar to the policies used in Spain and France. These policies impose new challenges to strengthen inclusion in schools and educational institutions. However, there is still a lack of actions aimed at fostering inclusion, such as budgetary investment for teacher training, improvement of infrastructure in educational institutions to provide inclusion, and a change in the conception of inclusion as such.
Downloads
References
Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas: ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narcea.
Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva, una escuela para todos. Aljibe.
Blanco Guijarro, R., & Duk Homad, C. (2011). Educación inclusiva en América Latina y el Caribe. Aula, 17, 37–55.
Brito, S., Basualto Porra, L., & Reyes Ochoa, L. (2019). Inclusión social/Educativa, en clave de Educación Superior. Revista Iberoamericana de educación inclusive, 13(2), 157-172.
Colmenares, J., Hernández, A., & Torres, J. (2017). Fundamentos de la Educación Especial: Proceso de atención a la diversidad. Universidad Internacional Iberoamericana.
Colombia. Congreso de la República. (1994). Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2009). Decreto 366. Organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-182816.html
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2017). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. MEN.
Gavari, E. (2005). Evolución de la política educativa francesa: de la igualdad a la diversidad. Revista Complutense de Educación, 16(2).
Gutiérrez, E., & Zamorano, R. (2018). Formas de inclusión-exclusión en el Sistema educativo chileno: el movimiento estudiantil secundario 2006-2011. Revista Brasileira de Educação, 23.
Her Majesty's Stationery Office. (1978). Special education needs. Report of the Commitee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People. Her Majesty`s Stationery Office.
López, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación. Ediciones Aljibe.
Moriña, A. (2004). Teoría y práctica de la educación inclusiva. Aljibe.
Murillo, J., & Hernández, R. (2011). Una dirección escolar comprometida con la justicia social. Observatorio Social de la Educación, 4, 19-28.
Parra, C. (2010). Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. Revista ISEES (8), 73-84.
United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. UNESCO. http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMAS.PDF
United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (2006). Conferencia Internacional de Educación. UNESCO. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/ICE_ FINALREPORTspa.pdf
United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf
Vallejo Fonseca, L. J., & Gonzáles Ceballos, C. (2014). Necesidades educativas diversas en una escuela de colores. (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.