Rhythm and balance basic aspects for the development of gross motor skills in 5 year old children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/wn3j9p84

Keywords:

Ritmo, equilibrio, motricidad gruesa, habilidades, destrezas

Abstract

This research originates as a product of the integration of three subjects Psychomotricity, Stimulation and Curricular Design, whose purpose is to improve motor skills in 5-year-old children, starting from this principle and to strengthen the paradigm on the relationship that exists between rhythm , balance and gross motor skills, a bibliographic review is made in the first instance, which subsequently leads to the development of activities to increase mature motor patterns, which strengthen the acquisition of more complex skills in relation to muscle control, body coordination , locomotion and balance using rhythm as a strategy, for this it is necessary to know the degree of body awareness, postural control, balance, conformation and location of the body that children have. From this perspective, an activity plan for gross motor development was drawn up based on what was established by the LOEI, where rhythm and balance are the channel for strengthening in this area, to meet the objective requested support to the Cordão de Ouro group, who provided the children with the required ages to carry out the investigative work. During the execution of the proposed activities, it was found that rhythm offers advantages that improve balance and at the same time favor the concept and body image, the expression of their emotions, creativity, and the development of their motor skills. In short, rhythm and balance are a regulating valve that leads to the comprehensive training of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arguedas, C. (2009). Música y expresión corporal en los procesos de enseñanza y aprendizaje del inglés, español y francés. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(1).

Ariza, J., & García, J. (2017). La enseñanza y el aprendizaje en educación física, un estado del arte de la producción científica en iberoamérica entre 2005 y 2016. Lúdica pedagógica, (25), 83 - 92.

Backes, B., Porta, M., & Difabio, H. (2015). El movimiento cororal en la educación infantil y la adquisición de saberes. Revista Educere, 18, 777 - 790.

Bucco, L., & Zubiaur, M. (2013). Desarrollomde las habilidades motoras fundamentales en función delsexo y del índice de masa corporal en escolares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2).

Campo, L., Jiménez, P., Maestre, & Paredes, N. (2011). Características del desarrollo motor en niños de 3 a 7 años de la ciudad de barranquilla. Psicogente, 14(25), 76-89.

Cidoncha, V., & Díaz, E. (2010). Aprendizaje motor. Las habilidades motrices básicas: coordinación y equilibrio. Revista digital EFDeportes.com., 15(147).

Colado, J., & Cortell, J. (2007). Evaluación en la enseñanza de las habilidades motrices básicas en el medio acuático: el equilibrio, aspectos introductorios. (U. S. Nurcia, Ed.) 2(1), 10 - 27.

Díaz, M., Morales, R., & Díaz, W. (2014). La múscia como recurso pedagógico en la edad preescolar. Revista Infancias Imágenes, 13(1), 102 - 108.

Ecuador. Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf

Montalvo, J., & Moreira, D. (2016). El cerebro y la música. Revista ecuatoriana de neurología, 25(1 - 3).

Mosquera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones; una bereve revisión. Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34 - 38.

Nista, V., & Moreira, W. (2017). Movimiento y expresión corporal en educación infantil. Narcea.

Organización de los Estados Iberoamericanos. (2010). Metas Educativas 2021: Propuestas Ibroamericanas y Análisis Nacional. Fundación Santillana.

Rigal, R. (2008). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria. Inde.

Saavedra, J., Díaz, W., Zúñiga, L., Navia, C., & Zamora, T. (2015). Correlación funcional del sistema límbico con la emoción, el aprendizaje y la memoria. Morfolia, 7(2).

Downloads

Published

2022-05-01

How to Cite

Macías Merizalde, A. M. ., García Álvarez, I. ., & Bernal Cerza, R. E. . (2022). Rhythm and balance basic aspects for the development of gross motor skills in 5 year old children. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 134-143. https://doi.org/10.62452/wn3j9p84