Comparative analysis of evaluation models of universities in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/jmkgyq84

Keywords:

Processes, management, quality, evaluation, cooperation, transparency, dimensions

Abstract

There are processes that have been developed in Latin America to improve the quality of higher education. There have been qualitative and quantitative models, which at the beginning have served as a basis for processing the information generated by higher education institutions, factors that have helped to improve the generation of continuous improvement processes, control, and evaluation of the level of university quality, a means for accountability, among others. In the present study, it was observed that the dimensions used by the different higher education systems are the same to be evaluated, that is, they are based on the substantive elements of higher education: teaching, research, social interaction, institutional management. In addition, they use self-assessment as a diagnostic tool, peer assessment for the development of external assessment, and computer systems for information gathering and processing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barra, A. M. (2019). La Importancia de la Productividad Científica en la Acreditación Institucional de Universidades Chilenas. Formación Universitaria, 12(3), 101–110.

Buendía, A. (2011). Evaluación y acreditación de programas en México. Más allá de los juegos discursivos. Diálogos Sobre Educación, 2(3).

Dias Sobrinho, J. (2007). Evaluación de la Educación Superior en Brasil: políticas y prácticas. Revista Complutense de Educación, 18(2), 29 - 44.

Ecuador. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2003). Guía de Autoevaluación con fines de Acreditación para las Universidades y Escuelas Politécnicas del Ecuador. CACES.

Ecuador. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2019). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas. CACES.

España. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2018). Informe sobre el estado de la evaluación externa de la calidad en las universidades españolas. ANECA. http://www.aneca.es/content/download/15131/186640/file/ICU_2018_final.pdf

González, J. (2011). Análisis Estructural Integrativo de Organizaciones Universitarias. https://docplayer.es/85398350-Modelo-v-analisis-estructural-integrativo-de-organizaciones-universitarias-aeiou.html

Gregorutti, G. J., & Bon, M. V. (2013). Acreditación de la universidad privada ¿Es un sinónimo de calidad? Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 122–137.

Hascher, T., & Waber, J. (2021). Teacher well-being: A systematic review of the research literature from the year 2000–2019. Educational Research Review, 34.

Horruitiner Silva, P. (2007). El modelo de acreditación de carreras de la educación superior cubana. Revista de La Educación Superior, 36(144), 121–132.

O’Farrell, L., Hassan, S., & Hoole, C. (2022). The university as a Just anchor: Universities, anchor networks and participatory research. Studies in Higher Education, 47(4), 1–12.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Declaración Final. III Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. IESALC – UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/08/Declaracion2018PortFinal.pdf

Sevillano, S. (2017). El sistema de acreditación universitaria en el Perú: marco legal y experiencias recientes. Revista de Educación y Derecho, 15.

Sotiriadou, P., Logan, D., Daly, A., & Guest, R. (2019). The role of authentic assessment to preserve academic integrity and promote skill development and employability. Studies in Higher Education, 45(11), 2132–2148.

Trott, C. D., Sample McMeeking, L. B., & Weinberg, A. E. (2019). Participatory action research experiences for undergraduates: Forging critical connections through community engagement. Studies in Higher Education, 45(11), 2260–2273.

Varelo, A. R. (2003). Hacia un modelo de aseguramiento de la calidad en la educación superior en Colombia: estándares básicos y acreditación de excelencia. Educación superior, calidad y acreditación. CNA. Alfa Omega Colombiana.

Downloads

Published

2022-05-01

How to Cite

Sancho Zurita, V., & Crespo Nuñez, X. . (2022). Comparative analysis of evaluation models of universities in Latin America. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 112-117. https://doi.org/10.62452/jmkgyq84