Interactive proposal for the development of digital competences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/3mb4rk57

Keywords:

Virtual learning, virtual environment, digital skills, interactive learning resources

Abstract

The objective of this work is to show a set of technological resources to promote virtual learning as part of university professional training. Moving from face-to-face to virtuality in education is one of the most relevant controversies today. Despite the fact that virtual environments and technology applied to different branches of science and culture are already a reality, the pandemic has led education professionals to redefine their functions and modes of action. The conception of virtual learning environments implies a change of worldview and thought with respect to social, cultural, family and personal life. The improvement of university professional digital skills in teachers and students is proposed from the use of programs for the development of interactive learning resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, Y., & Juanes, B. (2020). Estrategia de implementación del aprendizaje en línea en el Centro de Formación en Docencia Universitaria. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 148-158 .

Iniciarte, M. (2008). Competencias docentes ante la virtualidad de la educación superior. Télématique, 7(2), 19-38.

Mejía, O. (2012). De la evaluación tradicional a una nueva evaluación basada en competencias. Revista Electrónica Educare, 16,(1),27-46.

Moreira, C., & Delgadillo, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha, 28,(1), 121-129.

OBS-Busines School. (2017). Competencias Digitales: Visión Estratégica. https://obsbusiness.school/es/blog-investigacion/social-media/competencias-digitales-vision-estrategica

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social. UNESCO. https://es.unesco.org/news/competencias-digitales-son-esenciales-empleo-y-inclusion-social

Rodríguez, M., & Mho, J. A. (2017). Infotecnología y gestión de la información en la carrera de economía. Transformación, 13(1).

Salinas, J., Negre, F., Gallardo, A., Escandell, C., & Torrandell, I. (2005). Modelos didácticos en entornos virtuales de formación: identificación y valoración de elementos y relaciones en los diferentes niveles de gestión. (Ponencia). Congrés internacional EDUTEC'06. Tarragona, España.

Torricella, R. G., Hernández, A., Huerta, V. M., & Cruz, I. (2010). Perspectivas de la Infotecnología para la Editorial Universitaria en Cuba. Ciencias de la Información, 41,(1),3-10.

Viñals, A. C. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2).

Downloads

Published

2022-05-01

How to Cite

Fernández Marín, M. Ángel, Valladares González, M. G. ., & Alfonso Moreira, Y. . (2022). Interactive proposal for the development of digital competences. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 89-95. https://doi.org/10.62452/3mb4rk57