Cooperative learning in basic education: a theoretical review
DOI:
https://doi.org/10.62452/myd3c973Keywords:
Learning, cooperative, competencies, abilities, attitudes, skills, valuesAbstract
The purpose of this theoretical review article is to analyze the implications of cooperative learning in secondary school students in educational institutions, taking into consideration its relevance for the teaching-learning process and the development of basic competencies in students. In this sense, cooperative learning enables the application of pedagogical strategies that strengthen students' learning in an environment of face-to-face interaction, positive interdependence, shared responsibility, permanent communication of the results achieved; that is why this is one of the strategies that have a greater diffusion and acceptance in different schools and levels of education. Cooperative learning provides an essential support in the integral development of students in a classroom environment, in which mutual support is necessary for the achievement of the objectives set. From this point of view, it is known that cooperative learning strengthens the emotional support of the students, generating in them the strengthening of their capacities, abilities, skills and values in the resolution of problematic situations with which they must face in their learning process. Finally, cooperative learning currently provides an answer to the learning needs of the students in an environment of knowledge construction and significant learning, generating an educational welfare in the students of the educational institutions.
Downloads
References
Alonso, G., Alonso, M., & Echarri, C. (2017). La evaluación en la cooperación como camino de mejora. En, J. V. Ruiz-Omeñaca (Coord.), Aprendizaje Cooperativo en Educación Física (pp. 213-233). Editorial CCS.
Arias-Sandoval, L. (2017). El aprendizaje por proyectos: una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. Revista Ensayos Pedagógicos, 12(1), 51-68.
Boix Vilella, S., & Ortega Rodríguez, N. (2020). Beneficios del aprendizaje cooperativo en las áreas troncales de primaria: una revisión de la literatura científica. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 1-13.
Cecchini-Estrada, J., González-González, C., Sánchez-Martínez, B., & Rodríguez-Pérez, C. (2019). The impact of cooperative learning on peer relationships, intrinsic motivation and future intentions to do sport. Psicothema, 31(2), 163-169.
Daud, M. Y., & Abdul Rahman, A. S. (2019). El impacto del aprendizaje cooperativo en el logro, interés y motivación de los estudiantes de quinto año. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(18), 46-52.
Estrada, M., Monferrer, D., & Moliner, M. A. (2016). El aprendizaje cooperativo y las habilidades socio-emocionales: una experiencia docente en la asignatura Técnicas de Ventas. Formación Universitaria, 9(6), 43–62.
Fernández-Río, J. (2016). El Ciclo del Aprendizaje Cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. Retos, 32, 264-269.
Herrero-González, D., López-Pastor, V. M., & Manrique-Arribas, J.C. (2020). La Evaluación Formativa y Compartida en contextos de Aprendizaje Cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213-222.
Izquierdo-Rus, T., Asensio-Martínez, E, Escartbajal-Frutos, A., & Rodríguez-Moreno, J. (2019). Cooperative learning in teachers teaching of Primary Education. El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria. Revista de Investigacion Educativa, 37(2), 543–559.
Juárez-Pulido, M., Rasskin-Gutman, I., & Mendo-Lázaro, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200–210.
Krichesky, G. J., & Murillo, F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora: Un estudio de casos. Educacion XX1, 21(1), 135-156.
Las Heras-Pérez, M.A. (2017). La (in)cuestionable imagen modernizadora del Desarrollo: Las representaciones sociales en torno al Desarrollo de alumnos y alumnas escolarizados en Centros Educativos de Enseñanzas Secundarias. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Medina Bustamante, S. M. (2021). El aprendizaje cooperativo y sus implicancias en el proceso educativo del siglo XXI. INNOVA Research Journal, 6(2), 62–76.
Molina, M. (2020). El trabajo cooperativo como instrumento para cooperative work as an instrument to build heritage. 35, 51–66.
Muntaner-Guasp, J. J., & Forteza-Forteza, D. (2021). Impacto del aprendizaje cooperativo en la inclusión del alumnado en la educación secundaria. Educar, 57(2), 305–318.
Muñoz-Martínez, Y., Gárate-Vergara, F., & Marambio-Carrasco, C. (2021). Training and Support for Inclusive Practices: Transformation from Cooperation in Teaching and Learning. Sustainability, 13(5), 2583.
Olcina-Sempere, G., Ferreira, M., & Artiaga, M. J. (2019). Repercussion of the cooperative learning in the musical training among undergraduates of primary education, 1, 173–191.
Rojas, D. G., Jiménez-Fernández, S., & Martínez-Heredia, N. (2019). Cooperative work as a training tool for university students. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacion, 17(3), 41–58.
Sharan, Y. (2014). Learning to cooperate for cooperative learning. Anales de Psicología, 30(3), 802-807.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.