Active methodologies at VLE. Experiencies in legal oratory, law degree, UMET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/wty3fa44

Keywords:

Active methodologies, e-learning, VLE, Legal Oratory

Abstract

The Covid-19 pandemics has imposed to Higher Education institutions the need to implement alternatives into educational process. The transition to Virtual Learning Environment (VLE) is one of the main. Although it is not an absolutely new issue, it has been a fundamental challenge in the preparation of the professorship, specially, in the e-skills development for application of active teaching-learning methodologies. This paper analyzes the experiences in Legal Oratory, Law degree at UMET, Ecuador, using the analitical-synthetic method from a descriptive perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá del Olmo, M., Santos, M.  Leiva, J. J. (2020). Competencias digitales en el proceso formativo de futuros profesionales de la educación. Revista d’Innovació Docent Universitària, 12, 22-31.

Belloch, C. (2010). Entornos Virtuales de Aprendizaje. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3.pdf

De Sánchez, L. (2020). La educación a distancia: una estrategia metodológica en el nivel superior. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 59-65.

Domínguez, L.,  Millán, M. (2019). Experiencia de metodología activa en Trabajo Social: la rueda crítica. (Ponencia). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019 (311). Madrid, España.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2020). Normativa transitoria para el desarrollo de actividades académicas en las Instituciones de Educación Superior, debido al estado de excepción decretado por la emergencia sanitaria ocasionada por la pandemia de COVID-19. http://gaceta.ces.gob.ec/inicio.html?id_documento=238369

Ecuador. Corte Nacional de Justicia. (2020). Protocolo para la realización de audiencias virtuales en la Corte Nacional de Justicia. https://www.cortenacional.gob.ec/cnj/images/Produccion_CNJ/Manuales-Protocolos/Protocolo-audiencias.pdf

España. Red de Formación de Castilla y León (2019). Fichas de las principales Metodologías Activas. https://yoprofesor.org/2019/10/30/16-fichas-de-las-principales-metodologias-activas-en-pdf/

Espinoza Cordero, C. X., Soria León, N. G., & Socorro Castro, A. R. (2020). Hacia una gestión innovadora de las funciones sustantivas de la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 239-254.

García, F., Portillo, J., Romo, J.  Benito, M. (2007). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. http://ceur-ws.org/Vol-318/Garcia.pdf

García, M., Varela, H.  Spíndola, A. (2019). Las formas del trabajo docente en el contexto actual de la educación superior. Revista Humanidades Médicas, 19(3), 607-636.

Latorre, C., Suárez C., Quiroga, S., Sierra, V. (2019). Metodologías activas en el Educación Superior para la formación en competencias del siglo XXI. (Ponencia). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019. Madrid, España.

Leymonié, J. (2010) Nativos e inmigrantes digitales: ¿cómo aprendemos y enseñamos? Dixit, 12, 10-19.

Menéndez, N. (2013). Diferencias entre CMS, LMS, LCMS y EVA (e-learning). http://e-ducacion.info/e-learning/diferencias-entre-cms-lms-lcms-y-eva-elearning/

Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en tiempos de Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1),14-26.

Ortiz de Urbina, M., Medina, S., & De la Calle, C. (2010). Herramientas para el aprendizaje colaborativo: una aplicación práctica del juego de rol. https://www.researchgate.net/publication/275582830_Herramientas_para_el_aprendizaje_colaborativo_una_aplicacion_practica_del_juego_de_rol

Rodríguez, B.,  Castillo, C. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Salinas, M. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/Educaci%C3%B3n%20EVA.pdf

Sentí, V., Lara, Y., Cruz, M., Rodríguez, M.,  Febles, J. (2010). El aprendizaje virtual y la gestión del conocimiento. https://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/2279.pdf

Silva, J.,  Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en la educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131.

Silva, J., Fernández, A.,  Astudillo, J. (2016). Modelo interactivo en red para el aprendizaje: hacia un proceso de aprendizaje online centrado en el estudiante. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 225-238.

Trejo, R. (2013). Uso de los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia. https://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/hiraldo_162.pdf

Ye-Lin, Y., Prats-Boluda, G., Bosch, I., Martínez-de-Juan, J. L. (2019). Estudio integral de la metodología aprendizaje basado en problemas para la adquisición de competencias transversales con técnicas de trabajo en equipo y evaluación individualizada. (Ponencia). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019. Madrid, España.

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Bruzón Viltres, C. J. . (2021). Active methodologies at VLE. Experiencies in legal oratory, law degree, UMET. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(2), 232-241. https://doi.org/10.62452/wty3fa44