Comparative reflections on musical education from pedagogy in Mexico: when classical music and popular music disencounter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/vhzjh572

Keywords:

Music education, classical music, popular music

Abstract

The present work carries out a socio-historical journey on the teaching of music in Mexico, through a comparative approach analysis between classical music and traditional music, based on a bibliographic review, makes a differentiation between both genres in such a way that make visible the critical positioning of the teaching of one genre over another. It also takes up the Mexican educational policies that involve music teaching and problematizes its inclusion in real teaching within the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Bolaños, M. (2019). La invención de la música indígena en México. Antropología e historia de las políticas culturales del siglo XX. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Balada, M. (1998). Didácticas específicas Música. En J, M. Manual de la Educación (pp.622-659). Océano.

Bereday, G. (1968). El método comparativo en Pedagogía. Herder.

Bernal Maza, M. G. (2008). Compendio de sones Huastecos: Método, partituras y canciones. Dirección General de Vinculación Cultural, Programa de Estímulo a la Creación y al Desarrollo Artístico.

Bourdieu, P. (1967). Campo intelectual y proyecto creador. En, J. Pouillon y otros. Problemas del estructuralismo. (pp. 135-182). Siglo XXI.

Canclini, N. (1990). Culturas híbridas. Grijalbo.

Carabetta, S, (2017). Reflexiones para la construcción de una educación musical intercultural. Revista Internacional de Educación Musical, 5(5), 119-127.

Chávez, C. (1992). Hacia una nueva Música. Colegio Nacional.

Dietz, G. (2014). Educación Intercultural en México. Revista de Investigación Educativa, 18, 162-171.

Galeano Hughes, E. (2012). Las venas abiertas de América Latina. Siglo XXI.

González, P. (2019). Arte y música en la educación en México: discursos, realidades y retos. Revista Linhas. Florianópolis, 20(42), 36-62.

Jiménez López, L (2008). ¡Ah, que la canción! Música mexicana en la escuela. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. Grao.

México. Secretaría de Cultura. (2017). México: Cultura para la armonía. https://www.gob.mx/cultura/acciones-y-programas/mexico-cultura-para-la-armonia

Pérez Expósito, L. (2006) La educación musical y el aprendizaje de la diversidad cultural. Instituto Politécnico Nacional.

Villalobos, A & Ortega, C. (2012). Formas de interculturalidad en el arte: Hibridación y transculturación. Ra-Ximhai, 8(3).

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Salgado Salinas, S. S. ., & Durán González, R. E. . (2021). Comparative reflections on musical education from pedagogy in Mexico: when classical music and popular music disencounter. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(2), 17-24. https://doi.org/10.62452/vhzjh572