The development of creativity through the scope of oral expression at the level of initial education

Authors

  • Noemí Suárez Monzón Universidad Tecnológica Indoamérica. Ambato. Ecuador. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/s0k35696

Keywords:

Creativity, expression, oral, education, initial

Abstract

In this study, a practical theoretical reflection related to creative development at the initial level is presented. Specifically, at this level the teaching-learning process is oriented through 4 areas and that of Oral Expression, which seeks to develop children's personality, based on their integral development. The diagnosis of children in Ecuadorian institutions shows little motivation and curiosity for learning, an issue that jeopardizes compliance with the provisions of the National Education Curriculum in Ecuador. The question asked by the Research is how can the teacher develop creativity through the teaching-learning process in the area of communication in the children of the initial level? To achieve this purpose, the characteristics of the activities have been proposed. to develop, structured in three stages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancourt, J. (1997). La creatividad y sus implicaciones. La Habana: Academia

Cruz, S. S. (2015). El desarrollo de la independencia cognoscitiva en la formación de estudiantes de arquitectura. Arquitectura y Urbanismo, 36(2), 140-145. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-58982015000200010&lng=es&tlng=es

De Bono, E. (1991). Pensamiento Lateral. Buenos Aires: Paidós.

De la Torre, S. (2010). Adversidad Creadora. Desarrollando otra Conciencia. En, S. De la Torre y M. Pujol (Coords), Creatividad e innovación. Enseñar e investigar con otra conciencia. (pp. 19-34). Madrid: Universitas.

Ecuador. Ministerio de Educación. (2016). Educación General Básica Elemental. Currículo 2016. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/01-EGB-Elemental.pdf

Esquivias, M. T. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria, 5(1). Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf

González, A. (1994). Desarrollo multilateral del potencial creador. La Habana: Academia.

Guilford, J. P. (1976). Creatividad: restrospección y prospectiva”. Innovación creadora. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Leóntiev, A. N. (1983). Teoría psicológica de la actividad. En, A.N. Leóntiev, Selección de Obras de Psicología, Tomo II, (pp. 94- 261). Moscú: Progreso.

Maslow, A. H. (2007). El hombre autorrealizado. Barcelona: Kairós

Mednick, S. (1962). Teoría asociativa del proceso creativo. Michigan: Universidad de Michigan

Rimari, W. (2003). Guía para la formulación de Proyectos de Innovación Educativa. Lima: Asociación Cultural San Jerónimo.

Roger, C. (1996). Libertad y creatividad en Educación. Barcelona: Paídos Ibérica

Sternberg, R., & Lubart, T. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34 (1), 1-31.

Ulmann, G. (1972). Creatividad. Madrid: Rialp, S. A.

Downloads

Published

2018-05-01

How to Cite

Suárez Monzón, N. . (2018). The development of creativity through the scope of oral expression at the level of initial education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(2), 75-81. https://doi.org/10.62452/s0k35696