Some reflections on popular education, as an alternative for the transformation of a technical High School of Cuautepec de Hinojosa, in the state of Hidalgo, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.62452/ak209w43Keywords:
Popular Education, Paulo Freire, Secondary Education, Technical SecondaryAbstract
Reflections on Popular Education are presented, with the aim of exposing the possibilities of transformation that its execution offers, as well as stating the validity and belonging that Paulo Freire's thought has in the face of the social and economic conditions that a Technical Secondary is going through. in Cuautepec de Hinojosa, Hidalgo, Mexico, in order to contribute to the construction of alternatives that allow improving Technical Secondary Education in Mexico. Through a documentary analysis, social and economic conditions are recovered that allow to problematize the context that surrounds the Technical Secondary School of Hidalgo, Mexico, from which Popular Education is explained and with it the possibilities that it gives the subjects to be able to recognize, question and thereby transform them.
Downloads
References
Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Paz e Terra.
Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación?: la concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores.
Freire, P. (1994). La naturaleza política de la educación. Planeta-Agostini.
México. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2010). Estimaciones de CONEVAL con base en el Censo de Población y Vivienda 2010. CONEVAL. http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/indRezSocial.aspx?ent=13&mun=016
México. Consejo Nacional de Población. (2004). Capítulo 1. Concepto y dimensión de la marginación. CONAPO. http://www.conapo.gob.mx/work/models/CONAPO/Resource/1755/1/images/01Capitulo.pdf
México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2017). Anuario estadístico y geográfico de Hidalgo 2017. INEG. https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF_Docs/HGO_ANUARIO_PDF.pdf
México. Secretaría de Educación Pública del Estado de Hidalgo. (2019). Sistema Nacional de Información de Escuelas. https://www.siged.sep.gob.mx/SIGED/escuelas.html
Núñez, C. (1992). Educar para transformar, transformar para educar. Ed. IMDEC.
Orozco, G. (1997). La Investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. Ed. IMDEC.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.