Some reflections on popular education, as an alternative for the transformation of a technical High School of Cuautepec de Hinojosa, in the state of Hidalgo, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/ak209w43

Keywords:

Popular Education, Paulo Freire, Secondary Education, Technical Secondary

Abstract

Reflections on Popular Education are presented, with the aim of exposing the possibilities of transformation that its execution offers, as well as stating the validity and belonging that Paulo Freire's thought has in the face of the social and economic conditions that a Technical Secondary is going through. in Cuautepec de Hinojosa, Hidalgo, Mexico, in order to contribute to the construction of alternatives that allow improving Technical Secondary Education in Mexico. Through a documentary analysis, social and economic conditions are recovered that allow to problematize the context that surrounds the Technical Secondary School of Hidalgo, Mexico, from which Popular Education is explained and with it the possibilities that it gives the subjects to be able to recognize, question and thereby transform them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Paz e Terra.

Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación?: la concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1994). La naturaleza política de la educación. Planeta-Agostini.

México. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2010). Estimaciones de CONEVAL con base en el Censo de Población y Vivienda 2010. CONEVAL. http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/indRezSocial.aspx?ent=13&mun=016

México. Consejo Nacional de Población. (2004). Capítulo 1. Concepto y dimensión de la marginación. CONAPO. http://www.conapo.gob.mx/work/models/CONAPO/Resource/1755/1/images/01Capitulo.pdf

México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2017). Anuario estadístico y geográfico de Hidalgo 2017. INEG. https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF_Docs/HGO_ANUARIO_PDF.pdf

México. Secretaría de Educación Pública del Estado de Hidalgo. (2019). Sistema Nacional de Información de Escuelas. https://www.siged.sep.gob.mx/SIGED/escuelas.html

Núñez, C. (1992). Educar para transformar, transformar para educar. Ed. IMDEC.

Orozco, G. (1997). La Investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. Ed. IMDEC.

Downloads

Published

2021-01-01

How to Cite

Tenorio Maya, S. ., Cáceres Mesa, M. L. ., & Pérez Maya, C. J. . (2021). Some reflections on popular education, as an alternative for the transformation of a technical High School of Cuautepec de Hinojosa, in the state of Hidalgo, Mexico. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(1), 196-200. https://doi.org/10.62452/ak209w43