Teaching of bullying. A multidimensional perspective in basic education schools

Authors

  • Julio Honorato Lalangui Pereira Universidad Técnica de Machala. Ecuador. Autor/a
  • Jorge Washington Valarezo Castro Universidad Técnica de Machala. Ecuador. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/a59vf075

Keywords:

Bullying, school, family, educational

Abstract

The present work, tries to explain from a multidimensional perspective the role of the teachers in front of the phenomenon of the bullying in the school. The methodology used responds to the qualitative paradigm, for which it was necessary to use theoretical methods such as analysis and synthesis that allowed the bibliographic review of the different specialized sources such as web pages, scientific articles, doctoral theses and master's among others, in the same way the comparative procedure was used to carry out the theoretical triangulations and reach the respective conclusions. Among the main findings and with the purpose of reversing the difficult situation caused by bullying, it was found that the classrooms and the educational and social context require more human teachers and aware of the educational action that promote spaces of good coexistence among peers and in the community in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C., & Álvarez, L. (2010). La formación de los futuros docentes frente a la violencia escolar. Revista de Psicodidactica, 15(1), 35-56. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/download/733/608

Cáceres Reche, P., Alonso García, S., & Garrote Rojas, D. (2008). Aportaciones para el estudio de la violencia escolar desde una perspectiva interdisciplinar, desde el ámbito universitario, escolar, familiar y social. Ensayos, (16), 221-236. Recuperado de http://www.prodeni.org/Acoso%20escolar/2008%20AportacionesParaElEstudioDeLaViolenciaEscolarDesdeUnaPerspectivaInterdisciplinar.pdf

Cuevas Jaramillo, M. C., Hoyos Hernández, P. A., & Ortiz Gómez, Y. (2009). Prevalencia de intimidación en dos instituciones educativas del departamento del Valle del Cauca. Pensamiento Psicológico, 6(13), 153-172. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3265499.pdf

Elizalde Castillo, A. (2010). Estudio descriptivo de estrategias de afrontamiento del bullying, en profesorado mexicano. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1), 353-372. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293121995017.pdf

Eljach, S. (2011). Violencia escolar en America Latina y el Caribe: Superfiecie y fondo. Lima: UNICEF.

Fernández Martín, M. P, Sánchez Burón, A., & Beltrán Llera, J. A. (2004). Análisis cualitativo de la percepción del profesorado y de las familias sobre los conflictos y las conductas agresivas entre escolares. Revista española de pedagogía, 72(229), 483-504. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4109/AnalisisCualitativoDeLaPercepcionDelProfesorado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Giménez Gualdo, A. M. Arnaiz Sánchez, P., & Maquilon Sánchez, J. J. (2013). Causas, medios y estrategias de afrontamiento en la agresión online en escolares de Murcia. Periódicos. Letra, 6(2). Recuperado de http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/download/4905/7222

Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., & Ortega-Ruiz, R. (2014) Parenting styles and bullying involvement / Estilos parentales e implicación en bullying, Cultura y Educación, 26(1), 132-158. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/11356405.2014.908665

Lucinda, M. C. (2014). Educación en Derechos Humanos y matoneo (bullying): talleres para el enfrentamiento y la prevención. Uni-pluri/versidad, 14(3), 114-116. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/21348/17747

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Respuestas del Sector de Educación frente al buylling homofobico. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.

Palomero, J. E. (2012). El bullying y sus raíces. Recuperado de https://aufop.blogspot.com/2012/11/el-bullying-y-sus-raices-jose-emilio.html

Román, M., & Murillo, F. J. (2011). América Latina: Violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, 104, 37-54. Recuperado de http://www.agenciasinc.es/Noticias/La-mitad-de-los-estudiantes-de-Educacion-Primaria-de-Latinoamerica-sufre-bullying

Samper, P., Tur, A. M., Mestre, V., & Cortés, M. T. (2008). Agresividad y arontamiento en la adolescencia. Una perspectiva intercultural. International journal of psychological therapy, 8(3), 431-440. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56080314

Downloads

Published

2018-05-01

How to Cite

Lalangui Pereira, J. H. ., & Valarezo Castro, J. W. . (2018). Teaching of bullying. A multidimensional perspective in basic education schools. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(2), 69-74. https://doi.org/10.62452/a59vf075