Educational proposal for the inferential statistics subject from the research methodology- action
DOI:
https://doi.org/10.62452/q11k7790Keywords:
Research - action, educational praxis, Inferential statistics, mathematical modelAbstract
The work addresses the stages of the research - action methodology to respond to the current needs of the classroom in the Inferential Statistics subject of the Metropolitan University of Ecuador, where educational praxis was focused on theoretical and practical classes, without interaction of statistical assistants. During the study, it is detected that there are shortcomings when focusing the student's effort on the reproduction of the calculations, which due to its complexity, could not reach the objective related to the interpretation of the results of the mathematical model. The insertion of a practical demonstrative class with the use of the R tool in the structuring of the contents of the subject and the teacher's guide with a procedure to follow in solving the problems, enabled the student to reduce the time spent in the solution and allowed to focus the debate on interpretation.
Downloads
References
Acosta Alamilla, S. (2014). La investigación en el aula : aprender a conocer. Trillas.
Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación - acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-9.
Brito Vallina, M. L., Alemán Romero, I., Fraga Guerra, E., & Para García, J. L. (2011). Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. Ingeniería Mecánica, 14(2), 129-139.
Cabrera, L. (2017). La investigación-acción: una propuesta para la formación y titulación en las carreras de Educación inicial y Primaria de una institución de educación superior privada de Lima. Educación, 26(51), 137-156.
Castañeda Porras, P., Quintero Silverio, A., & Hernández Vargas, E. (2001). Asistente matemático. Herramienta necesaria en la enseñanza de la matemática. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 21.
Del Pino, G., & Soledad, E. (2012). Educación estadística: relaciones con la matemática. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49(1), 53-64.
Enriquez, P., & Romero, M. (2003). Modalidades y discusiones en torno a la noción de docente-investigador. Anuario Digital de Investigación Educativa, 14, 442-450.
Gómez Esquivel, G. (2010). Investigación – Acción: Una Metodología del Docente para el Docente . Relingüística Aplicada, 7(5).
Latorre, A. (2005). La investigación - acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.
Plaza Gálvez, L. F. (2016). Modelación matemática en ingeniería. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 7(13).
Rouquette Alvarado, J. O., Suárez Burgos, A., & Ariza Gómez, E. (2014). Relevancia de la formación estadística, 69, 37-45.
Ruiz Soler, M., & López González, E. (2009). El entorno estadístico R: ventajas de su uso en la docencia y la inestigación. Revista Española de Pedagogía, 243, 255-274.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.