Psychopedagogy and guidance in educator training in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/9pp03c38

Keywords:

Psychopedagogy, psychology, educational orientation, educator training

Abstract

The purpose of this research is to reflect on the development of psychopedagogy and orientation in Colombia, from the historical perspective in the training of educators, a study that is carried out as a prelude to a prospective work on psychopedagogy in Latin America. In fact, in these educational horizons with which psychopedagogy develops in Colombia, it is glimpsed in the work and meaning of the psychopedagogue profession, from the pedagogical and psychological supports that have characterized it during these times. As such, this work is supported from the historical-documentary methodology, based on the social history and the educational institutions, with primary and secondary sources found in the main libraries and archives of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R. (1996). Orígenes y desarrollo de la Orientación Psicopedagógica. Madrid: Narcea, S.A. Ediciones.

Blasco, P., & Giner, M. J. (2011). Psicopedagogía. Nau Llibre.

Colombia. Congreso de la República. (1992). Ley 30 de 1992. Diario Oficial No. 40. http://www.oas.org/juridico/spanish/mesicic2_col_ley_30_sp.pdf

Colombia. Congreso de la República. (1994). Ley General de la Educación. https://www.ccb.org.co/content/download/2902/37353/file/Ley%20115%20de%201994.pdf

Dewey, J. (1948). Mi credo pedagógico. Losada.

Dewey, J. (1967). Democracia y Educación: una introducción a la filosofía de la educación. Losada.

Figueroa, C., & Sánchez, P. A. (2018). De las ciencias pedagógicas a la Psicopedagogía. Un aporte histórico a la educación. Espacios, 39(20), 1-7.

Mira y López, E. (1939). Psicopedagogía de la sociabilidad. Revista del Maestro, 1(9).

Mira y López, E. (1965). Manual de Orientación Profesional. Kapeluz.

Moreu Calvo, A. C., & Bisquerra Alzina. R. (2002). Los orígenes de la psicopedagogíael concepto y el término. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 13(1), 17-29.

Rentería y Garrido, L. A. (1952). Una nueva Asignatura. La Psicopedagogía. Aulas, 1(5).

Rodríguez, G. (1952). La clasificación del alumnado en la Facultad de Ciencias de la Educación. Aulas, 1(5).

Sieber, J. (1934). Psicología para Escuelas Normales y Maestros. Facultad Nacional de Educación.

Vélaz de Medrano Ureta, C. (2002). Orientación e intervención psicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación. Ediciones Aljibe.

Zambrano Leal, A (2005). La psicopedagogía: ¿ciencia, saber o discurso? (Ponencia). Seminario ¿Es posible una epistemología de la psicopedagogía? Bogotá, Colombia.

Downloads

Published

2020-09-01

How to Cite

Figueroa, C. ., & Farnum, F. . (2020). Psychopedagogy and guidance in educator training in Colombia. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(3), 196-206. https://doi.org/10.62452/9pp03c38