Influence of technological didactics in the development of student learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/g8q33421

Keywords:

Educational technologies, teaching strategies, resources, teaching materials

Abstract

This article has the objective of socializing reflections that allow us to know the influence that technological didactics have on learning, for which an analysis of the integration of technological resources and teaching materials and strategies is carried out based on meaningful learning as a result of the proper use of ICT. It is based on a methodological strategy that predominantly qualitative perspective, allows to describe and explain the importance of technological teaching in learning, identifying technologies and their uses in teaching integrated into learning strategies, through the use of a diversity of methods, procedures and techniques for collecting information, with emphasis on bibliographic and documentary review, historical-logical and synthetic analytical methods, as well as observation. As a result, broad and enriching reflections and explanations on the subject in question are obtained, which can be useful to reorient current teaching strategies and pedagogical practices in Ecuadorian education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ceballos, H., Ospina, L., & Restrepo, J. (2017). Integración de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje. (Tesis de Maestría). Universidad Pontificia Bolivariana.

Cervera, M., González, J., & Steve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 74 – 83.

Dabbagh, N., & Fake, H. (2017). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre los Entornos Personales de Aprendizaje a través de un prisma de

herramientas digitales, procesos y espacios. Journal of New Approaches in Educational Research. 6(1), 30–38.

Espinoza, E. (2018). Gestión del conocimiento mediado por tic en la Universidad Técnica de Machala. Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 16(16), 199-219.

Espinoza, E. (2020). El objetivo en la investigación. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 206-215.

Espinoza, E., & Rojas, C. (2019). The Tutoring Influences in Distance Education at El Oro Province Ecuador. European Journal of Educational Research, 8(4), 1093-1099.

Flores, C., & Roiga, R. (2016). Competencia digital docente: una cuestión clave para la educación del siglo XXI. En, J. Gómez (Edit), Instructional strategies in teacher training. (pp. 87-98). UMET Press.

García, F. (2014). Formación en la sociedad del conocimiento, un programa de doctorado con una perspectiva interdisciplinar. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(1), 4-9.

Granda, L., Espinoza, E., & Mayon, S. (2019). Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado, 15(66), 104-110.

Núñez, J. (2016). TIC, TAC: La tecnología al servicio de la transformación de centros y aulas. https://www.youtube.com/watch?v=o4HEn3- mrFoyfeature=youtu.be

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). Tecnologías de la Información y la Comunicación, TIC, para el aprendizaje. APUNTES. Educación y Desarrollo Post, 3(1).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Nuevas Formas de Producción y Circulación del Conocimiento Educativo: Los Contenidos Digitales. Santiago: UNESCO.

Sabino, C. (2014). El proceso de la Investigación. Editorial Episteme.

Santaella, S. (2018). El docente universitario como promotor de la educación mediada por las tecnologías de información y comunicación libre. Revista In Crescendo, 9(3), 399-415.

Suasnabas, L., Ávila, W., Díaz, E., & Rodríguez, V. (2017). Las Tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Revista Científica Dominio de las Ciencias Informáticas, 3(2), 721-749.

Taranenko, O. (2014). Creatividad y TICs: un reto en el aula Actitudes y percepciones del profesorado de ELE en Islandia. (Tesis de Maestría). Universidad de Islandia

Tumino, M., & Bournissen, J. (2014a). Herramientas informáticas: uso en procesos de enseñanza-aprendizaje de entornos virtuales. European Scientific Journal, 10(13), 27-46.

Tumino, M., & Bournissen, J. (2014b). Las TIC en los procesos de enseñanza aprendizaje. (Ponencia). Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina.

Zangara, A. (2018). Interacción e Interactividad en el trabajo colaborativo mediado por tecnología informática. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata.

Zarceño, A., & Andreu, P. (2015). Las tecnologías, un recurso didáctico que fortalece la autorregulación del aprendizaje en poblaciones excluidas. Perfiles Educativos, 37(148), 28-35.

Downloads

Published

2020-09-01

How to Cite

Espinoza Freire, E. E. ., Villacres Arias, G. E. ., & Granda Ayabaca, D. M. . (2020). Influence of technological didactics in the development of student learning. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(3), 63-70. https://doi.org/10.62452/g8q33421