Microcurricular planning from interdisciplinarity in teaching careers
DOI:
https://doi.org/10.62452/j9hpmy44Keywords:
Planning, microcurricular, discipline, interdisciplinarity, interdiscipline, docent trainingAbstract
This work includes an analysis of interdisciplinarity as a pedagogical principle of curricular design very important so that the direction of the professional teacher training process can be carried out with quality and efficiency from the microcurricular planning. It defines interdisciplinarity and microcurricular planning in its three dimensions. It emphasizes aspects that promote interdisciplinarity and aspects that affect it. Finally, the methodological structure of different types of classes in higher education is explained. The aim of this study was to analyze interdisciplinarity as one of the fundamental principles of the curriculum for the management of the Professional Teacher Training Process, highlighting aspects that undermine it, those that favor it, taking into account the different types of teaching activities in its relation with microcurricular planning.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. (1996). El diseño curricular en la educación superior cubana. La Habana: MES.
Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Monografía (tercera edición). La Habana:Editorial: Pueblo y Educación.
Álvarez Pérez, M. (2003). La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Congreso Internacional Pedagogía 2003. La Habana: MINED.
Añorga, J., Robau, D., Magaz, G., Caballero, E., Del Toro, A., & Capote, R. (2000). Glosario de términos de la Educación Avanzada. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Arango, J. (1972). Planeación curricular y evaluación en función de las necesidades de un país. Educacion Medica y Salud, 6, 3-4. Recuperado de http://hist.library.paho.org/Spanish/EMS/39396.pdf
Bahamonde, S. (1983). Determinación del tiempo de estudio individual en la disciplina Física. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Barriga Andrade, C. (2011). Módulo de planificación curricular. Quito: Universidad Tecnológica Equinocial.
Briso-González, E., & Díaz-Díaz, A. (2017). Tareas didácticas interdisciplinaria, para favorecer la formación permanente del docente de las ciencias naturales en la educación de adultos. Revista Maestro y Sociedad, 14(3), 367-380.
Caron, A. (2006). Proyecto del Aula a la Comunidad. Informe final julio 2006. Quebec: Comité de Solidaridad Trois-Riviéres.
Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2007). Resolución Ministerial No. 210/2007. La Habana: MES.
Danilov M.A., & Skatkin M.N. (1985). Didáctica de la escuela media. La Habana: Pueblo y Educación.
Espinoza-Freire, E. E. (2018). Diagnóstico de la implementación del principio de la interdisciplinariedad. Conrado, 14(62), 195-204. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n62/rc326218.pdf
Espinoza-Freire, E. E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación. Maestro y Sociedad, 1(15), 77-91.
López Méndez, E. R., González Ortega, A. M., & Cardoso Lara, M. (2015). La aplicación de tareas integradoras interdisciplinarias en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la formación inicial de los profesores de Ciencias Naturales. Revista Científico Pedagógica Mendive, 13(51). Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/758
Ortega Martínez, A. Y. (2015). La educación desde el enfoque interdisciplinar. Un reto para la educación de adultos. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 13(25), 167-190. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243131249011
Ortega y Gasset, J. (1959). Obras completas: 1958-1959. Madrid: Revista de Occidente S.A.
Palmade, G. (1979). Interdisciplinariedad e ideologías. Madrid: Narcea.
Ponce Ortiz, F. (1994). Curriculum. Principales elementos teóricos. Orientación para docentes y alumnos maestros. Guayaquil: UG.
Soler Calderíus, J. (2000). Modelación del proceso de formación de profesionales: asignatura Reproducción en la Licenciatura en Educación Agropecuaria, especialidad Veterinaria. Tesis en opción a la categoría académica de Ms. en Pedagogía Profesional. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Soler Calderíus, J. (2004). El proceso pedagógico profesional. Manual de trabajo para el profesor de la enseñanza técnica y profesional. IV Encuentro Europa-América Latina sobre formación y cooperación tecnológica profesional. Isla Margarita. Venezuela.
Soler Calderius, J. (2005). El proceso pedagógico profesional: Diseño curricular en la enseñanza técnica profesional. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Soler Calderíus, J. (2006a). Análisis interdisciplinario. Teoría y práctica en la Educación Técnica y Profesional. Teleclase desarrollada en la Maestría en Ciencias de la Educación. Mención ETP. La Habana: MINED.
Soler Calderíus, J. (2006b). El proceso pedagógico de formación profesional: Manual de trabajo para el profesor de la enseñanza técnica profesional. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Soler Calderíus, J. (2007). Interdisciplinariedad. Un principio pedagógico esencial en la formación profesional. En, Colectivo de Autores, Pedagogía de la Enseñanza Técnica Profesional. El proceso pedagógico de formación profesional. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Soler Calderíus, J. (2012a). El proceso pedagógico de formación profesional. Diseño curricular en la Educación Técnica y Profesional. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Soler Calderíus, J. (2012b). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: ISP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.