Study on the problems in ecuadorian education and educational policies, 1990-2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/zdh4jk87

Keywords:

Education, political educational, school desertion, illiteracy, privatization of the education

Abstract

This work is the result of research and exchanges with teachers and students and aims to study the educational policies of Ecuador that have generated changes in education since the 90s, to the present, especially its impact on essential aspects for society, such as school desertion, illiteracy and the privatization of education; based on a methodological strategy in which by linking the quantitative and qualitative paradigms, bibliographic and documentary, historical-logical and statistical review methods are used, which resulted in the description and explanation of the evolution and the transformations of the policies and problems of education in the Ecuadorian context during the period 1990-2018.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, M., & Bramwell, D. (2015). Cambios en la política educativa en Ecuador desde el 2000. París: UNESCO.

Ball, S. & Youdell, D. (2017). La privatización encubierta en la educación pública. Instituto de Educación. Londres: Universidad de Londres.

Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución Política de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional Constituyente

Ecuador. Ministerio de Educación. (2018). Educación: Más recursos en beneficio del país. Informe Ministerio de Educación. Recuperado de https://educacion.gob.ec/educacion-mas-recursos-en-beneficio-del-pais/

Enríquez, F., & Siguencia, M. (2015). Tratamiento de la deserción estudiantil: Plan Operativo Anual del año lectivo 2015 – 2016. Cañar: UECIB “Quilloac” – DECE.

Espinoza Freire, E. E., & Campuzano Vásquez, J. A. (2019). La formación por competencias de los docentes de educación básica y media. Revista Conrado, 15(67), 250-258. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/954/976

Espinoza, E. (2015). Aspectos Teóricos e Instrumentos de la Metodología de la Investigación Educativa. Machala: UTMACH.

Faidutti, J. (2018). El gran problema de la educación. Expreso Ec. Recuperado de https://www.expreso.ec/opinion/columnas/los-fondos-marinos-el-futuro-economico-GE2060855

González, L. (2015). Deserción Escolar. Revista Internacional de Psicología, 6(1). Recuperado de http://www.revistapsicologia.org/index.php/revista/article/view/33/30

Guamán, V., Espinoza, E. & Serrano, O. (2017). El currículum basado en las competencias básicas del docente (revisión). Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma, 14(43), 81-89. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6210810.pdf

Isch, E. (2011). Las actuales propuestas y desafíos en educación: el caso ecuatoriano. Campinas, 32(115), 373-391. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/873/87319092008.pdf

Novillo, A. (2017). Escuela de Empresas. Quito: Editor U. S.

Ortega, P., Macías, M., & Hernández, M. (2016). Causas de la deserción escolar en las telesecundarias de la zona 55. Revista Huella de la Palabra, 8, 31-54. Recuperado de www.lasallep.edu.mx/xihmai/index.php/huella/article/view/340/313

Ponce, J. (2010). Políticas educativas y desempeño. Quito: FLACSO.

Viteri, G. (2016). Situación de la educación en el Ecuador. Observatorio de la Economía Latinoamericana, 70. Recuperado de http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2006/gfvd.pdf

Downloads

Published

2019-09-01

How to Cite

Rengifo Ávila, G. K. ., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Study on the problems in ecuadorian education and educational policies, 1990-2018. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(3), 175-182. https://doi.org/10.62452/zdh4jk87