Project integration of knowledge in the training of professionals in basic education
DOI:
https://doi.org/10.62452/vy9b7468Keywords:
Project, integrator, knowledge, learning, studentsAbstract
The objective of this research is to determine the level of application and impact of the Knowledge Integration Project (PIS) in the training of professionals in basic education (E.B). For this purpose, part of bibliographic reviews in scientific articles, laws and experiences of students who experienced the learning strategy. The methodology responds to the quantitative - qualitative paradigm; the use of the methods was required: descriptive, explanatory, analytical and synthetic, a structured questionnaire was applied according to the Likert scale to 38 students of the E.B career of the Technical University of Machala. It was considered as selection discretion of the sample, having participated in the development of two PIS. In the same way the comparative procedure was used to carry out the theoretical triangulations and reach the respective conclusions. Among the main findings and in order to unveil the application and impact levels of peer in professional training, it was found to be an integrative and collaborative learning strategy, which reflects the importance of the PIS as a contribution to the formation of the teacher, for being an interdisciplinary process that can be presented with different degrees of transference, interrelation and integration of learning.
Downloads
References
Castañeda Poveda, I., Díaz Barios, L. F., & Flórez Pardo, K. A. (2015). Estado de competencias investigativas de estudiantes de maestria en docencia e investigacion universitaria., XIII y XV. (Maestría en Docencia e Investigación Universitaria). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda Cohortez
Delgado, R. (2009). La integración de los saberes bajo el enfoque dialético globalizador: la intrdisciplinariedad y transdisciplinariedad en educación. Investigación y Postgrado, 24(3), 19. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3674409.pdf
Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución Política de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional Constituyente.
Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: CES.
Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2013). Reglamento de Régimen Académico. Resolución: RPC-SE-13-No.051-2013. Quito: CES.
Ecuador. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación de Ecuador (2013). Proyecto integrador de saberes. Quito: SENESCYT.
Espinoza-Freire, E. E., & Campuzano-Vásquez, J. A. (2019). La formación por competencias de los docentes de educación básica y media. Conrado, 15(67), 250-258. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/954/976
Espinoza-Freire, E. E., & Toscano-Ruíz, D. F. (2015). Metodología de investigación educativa y técnica. Machala: UTMACH.
Fuentes, S. S. (2010). La identidad cultural latinoamericana en José Martí y Luís Villoro: Estado plural, autonomía y liberación en un mundo globalizado. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 52(208). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182010000100003
Gándara, G. (2010). Nuevos enfoques de la formacion profesional. Estudio de caso: la relación trabajo- sistema productivo. Recuperado de http://www.fundacion.uocra.org/documentos/recursos/articulos/articulo-gandara-nuevos-enfoques-de-la-formacion-profesional.pdf
Herrera, L. J. (2013). Conceptualización académica de la excelencia en el ámbito universitario. Omnia, 19(1), 86-98. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/737/73726911004.pdf
Moscoso Zamora, V. H., & Quiñonez Alvarado, A. E. (2018). Proyecto integrador de saberes, evidencia del resultado de aprendizaje. INNOVA Research Journal, 3(3), 84-94. Recuperado de http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/444
Pelegrín, N., Llupart, M., Esquivel, R., & Ruiz, S. (2018). La integración de saberes a través de la asignatura Fundamentos de Administración. Atenas, 2(42), 11. Recuperado de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/371/653
Ramírez, H. (2007). El proyecto integrador, una estrategia pedagógica. Psychologia. Avances de la disciplina, 1(1), 235-240. Recuperado de www.redalyc.org/pdf/2972/297224869006.pdf
Saldarriaga Zambrano, P., Bravo Cedeño, G., & Loor Rivadeneira, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. 2. Portoviejo, Manabí, Ecuador. Dominio de las Ciencias, 2(3), 127-137 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5802932.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.