Evaluation proposal of the national school coexistence program in an Actopan primary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/jrwzac21

Keywords:

Integral grade, school life, CIPP model

Abstract

The purpose of this work is to analyze the impact of the National School Coexistence Program based on the CIPP model (Context, Entry, Process and Product) for the promotion of a democratic, peaceful and inclusive school coexistence environment in the teaching practice of an elementary school in the municipality of Actopan Hidalgo. It will work on theoretical references aimed at the evaluation of school coexistence through the methodology of evaluative research of the CIPP model, elements of evaluation of democratic, peaceful and inclusive coexistence were also resumed. The research methodology for the development of the proposal is descriptive of qualitative type from the integral evaluation of the National School Coexistence Program through the identification of the elements: context evaluation, entrance evaluation, process evaluation and product evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, M. A., & Ahuja, R. (2018). Los ambientes de enseñanza y aprendizaje: la convivencia escolar. En La educación Obligatoria en México. México: INEE.

Bausela, E. (2003). Metodología de la Investigación Evaluativa: Modelo CIPP. Universidad de León. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361-376. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/RCED0303220361A/16386/

Chávez, C., Gómez, A., Ochoa, A., & Zurita, Ú. (2016). La Política Nacional de Convivencia Escolar de México y su impacto en la vida en las escuelas de educación básica. Revista Posgrado y Sociedad, 14(1), 1-13. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5875765.pdf

Fierro, C. y Carbajal, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Revista Psicoperspectivas, 18(1). Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242019000100009

Fierro, C., Fortoul, B., & Rosas, L. (1999). Transformando la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación acción. Barcelona: Paidós.

Martínez, C. (2015). Evaluación de programas e instituciones algunos enfoques. Departamento de métodos de investigación y diagnóstico en educación I. Facultad de educación UNED. Recuperado de http://www.salgadoanoni.cl/wordpressjs/wp-content/uploads/2015/09/EVALUACION-DE-PROGRAMAS-E-INSTITUCIONESjsa15.pdf

Mena, M., & Huneeus, M. (2017). Convivencia Escolar para el aprendizaje y buen trato de todos: hacia una mejor comprensión del concepto. Cultura. Educación y Sociedad, 8(2), 9-20. Recuperado de http://patiovivo.cl/wp-content/uploads/2018/06/Convivencia-Escolar_-Isidora-Mena-y-Marcial-Huneeus.pdf

México. Secretaría de Educación Pública. (2016). Programa Nacional de Convivencia Escolar. México: Subsecretaría de Educación Básica.

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740211

Downloads

Published

2019-09-01

How to Cite

Pérez Velázquez, Y. ., Pineda Cortez, P. ., & Quintero López, I. . (2019). Evaluation proposal of the national school coexistence program in an Actopan primary school. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(3), 134-140. https://doi.org/10.62452/jrwzac21