The teacher's training in the integral tpack model: biological chemical career case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/5q3gyd88

Keywords:

Teacher Training, Integral Model, TPAC, Teaching Learning

Abstract

Teaching in particular presents significant challenges at all educational levels, especially at the university level. It is amazing the absence of a technological, pedagogical and content model when imparting scientific knowledge within the classroom and aims to facilitate the understanding of life itself, do not always get it. In this article, we analyze from the dimensions of the TPACK model the teaching practice in the integrative professorship subject in the Bachelor of Science in Education, Chemical - Biological specialization. The construction of Didactic Content Knowledge in experienced teachers and beginners because in teaching and learning not all problems are focused on students, teachers have an important part of the responsibility for educational success or failure. The knowledge that they possess about the contents taught, the didactic deficiencies, the teaching models adopted, in addition to the conditions for the development of their profession, the almost exclusive use of little new resources and consequently classes in many monotonous cases, are some of the causes that converge towards a praxis little in accordance with the curricular and social demands of the current world. The methodology used has a qualitative approach, supported by documentary research, techniques and checklist. Finally, teachers at a higher level must integrate a technological, pedagogical structural model accompanied by the expertise of programmatic content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, M., Soto, C., & Contreras, P. (2010). Concepciones del profesor sobre el uso educativo de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) asociadas a procesos de enseñanza-aprendizaje en el aula escolar. Estudios pedagógicos, 36(1), 23-51. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052010000100001

Cabero, J., & Barroso, J. (2016). ICT teacher training: a view of the TPACK model/Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. Cultura y educación, 28(3), 633-663. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/306023689_ICT_teacher_training_a_view_of_the_TPACK_model_Formacion_del_profesorado_en_TIC_una_vision_del_modelo_TPACK

Cabero, J., Marín, V., & Castaño, C. (2015). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación del profesorado en TIC. @tic. Revista d'innovació educativa, 14, 13-22. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3495/349541425002.pdf

Cejas-León, R., Navío, A., & Barroso, J. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (Conocimiento Tecnológico y Pedagógico del Contenido). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509008.pdf

Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. Sinéctica Revista electrónica de Educación, 25. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/277

García, F. (2000). Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 27, 1-15. Pedagógico del Contenido). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/b3w-207.htm

Larrea, E., & Montalván, M. (2016). Modelo Educativo Ecológico de la Universidad de Guayaquil. Recuperado de http://www.ug.edu.ec/modelo-educativo-ecologico-de-la-universidad-de-guayaquil/.

León, R. C., Gámez, A. N., & Osuna, J. B. (2016). Las competencias del profesorado Universitario deeds el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 105-119. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509008.pdf

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/f29d/a5d8c806102b060e7669f67b5f9a55d8f7c4.pdf

Downloads

Published

2019-09-01

How to Cite

Morán Peña, F. L. ., Granados Romero, J. F. ., & Espinosa Izquierdo, J. G. . (2019). The teacher’s training in the integral tpack model: biological chemical career case. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(3), 129-133. https://doi.org/10.62452/5q3gyd88