The rise of e-commerce marketplaces and their influence on consumer purchasing behavior.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/jhrz1q83

Keywords:

E-commerce, consumer, digital platform, advanced technology

Abstract

This article analyzes the impact of the rise of marketplaces on e-commerce and how it affects consumer purchasing decisions in Ecuador, especially in the fashion sector. The objective of the research was to study how the growth of these platforms influences the shopping experience and consumer decisions. The methodology employed combined a mixed qualitative and quantitative approach, using surveys of consumers in the fashion sector in Guaranda and a documentary analysis. The results showed that consumers value product variety and competition among sellers, which strengthens their confidence in marketplaces. Reviews from other buyers and a personalized shopping experience are key factors in purchasing decisions. It is concluded that marketplaces in Ecuador are transforming consumer behavior, and companies must adopt emerging technologies to remain competitive in the digital marketplace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Fernanda Villavicencio-Rodas, Universidad Católica de Cuenca. Ecuador.

     

     

References

Serrano-Orellana, K., Sousa-Barros, I., & Chang-Fernández, A. (Comp.). (2025). Transformación digital, tributación y nuevas tecnologías: Estudios aplicados en el contexto empresarial ecuatoriano. Sophia Editions.

Cusihuamán, G., Bernedo, V., Oviedo, V., & Garay, N. (2025). El comportamiento del consumidor por segmentos socioeconómicos considerando informes audiovisuales de innovación productiva. European Public & Social Innovation Review, 10, 1–15. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-2032

Díaz, M., Acosta, A., Morales, M., & Pérez, C. (2025). Comportamiento del consumidor y proceso de decisión de compra de la Generación Z en la Ciudad de Bogotá, Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 30(13), 692–710. https://doi.org/10.52080/rvgluz.30.especial13.44

Hernández, L. (2023). Evaluación de los efectos de la confianza del consumidor sobre el boca-oído electrónico (e-WoM) en tiendas de comercio electrónico en Colombia. Innovar, 33(87), 123–137. https://doi.org/10.15446/innovar.v33n87.105513

Ecuador. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2016). El 17,1% de las empresas realizan comercio electrónico en Ecuador. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/el-171-de-las-empresas-realizan-comercio-electronico-en-ecuador/

Joshi, M., & Mathur, D. (2025). El comercio minorista experiencial en la industria de los teléfonos inteligentes: comportamiento del consumidor y fidelidad a la marca. Mercados y Negocios, 56(26), 51–80. https://doi.org/10.32870/myn.vi56.7835

Medina, M., Erazo, J. C., & Cordero, D. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la personalización de la experiencia del cliente en el e-commerce. Universidad y Sociedad, 16(4), 394–403. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4563

Ecuador. Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. (2021). Ecuador cuenta con Estrategia Nacional de Comercio Electrónico. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/ecuador-cuenta-con-estrategia-nacional-de-comercio-electronico/

Ponce, R., & Erazo, J. (2024). Estrategias de marketing para la formación en línea: cómo promover programas de educación a distancia y e-lear. Conrado, 20(99), 108–117. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3792

Qiyi, J. (2025). Evaluación del impacto de la duración y frecuencia de las transmisiones en vivo. Management (Montevideo), 17. https://doi.org/10.62486/agma2025320

Rodríguez, Y., Tornés, M., Gonzáles, M., Rodríguez, L., & Díaz, F. (2023). Factores clave para el éxito del comercio electrónico en micro, pequeñas y medianas empresas de Holguín. Retos De La Dirección, 17(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552023000300011

Ruiz, F., Erazo, J., & Tinto, J. (2024). La influencia de la psicología del consumidor en las estrategias de marketing. Universidad y Sociedad, 16(4), 450–459. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4571

Vega, A., Alcántara, R., & Cerón, A. (2023). Análisis de los factores que afectan el comportamiento de compra en línea de los consumidores mexicanos. Contaduría y Administración, 69(2), 68–89. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2023.5063

Wu, D., & Liu, X. (2025). HC-means clustering algorithm for precision marketing on e-commerce platforms. Systems and Soft Computing, 7. https://doi.org/10.1016/j.sasc.2025.200236

Cámara Ecuatoriana de Comercio Electrónico. (2021, julio 2). ¡Ecuador vive un gran crecimiento en eCommerce! https://cece.ec/ecuador-vive-un-gran-crecimiento-en-ecommerce/

Gómez, J., Álvarez, J., Tinto, J., & Bermeo, K. (2024, diciembre). E-commerce: oportunidades y desafíos para las marcas en los entornos virtuales. Universidad y Sociedad, 16(S2), 162–171. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v16s2/2218-3620-rus-16-s2-162.pdf

Rojas, D., & Ferrer, R. (2024, diciembre). Hábitos de compras online de los consumidores de Asunción y del Departamento Central. Población y Desarrollo, 30(59), 27–41. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2024.030.59.027

Eber, J., Flörchinger, D., Frondel, M., & Sommer, S. (2025, mayo 22). Cómo evitar la inconsistencia cognitiva: evidencia experimental sobre compras online sostenibles. Revista de Economía Conductual y Experimental, 119. https://doi.org/10.1016/j.socec.2025.102387

Gil, M., Sans, A., Lavanderia, Y., & Llorens, M. (2025, agosto 31). Impacto de la realidad aumentada en la intención de compra de la generación Z. VISUAL Review, 17(5), 17–29. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5938

Published

2025-12-21

How to Cite

Murillo-Verdezoto, N. E. ., & Villavicencio-Rodas, M. F. . (2025). The rise of e-commerce marketplaces and their influence on consumer purchasing behavior. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 352-361. https://doi.org/10.62452/jhrz1q83