The relationship between web accessibility and increased sales conversion on e-commerce platforms.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/m2fz6p81

Keywords:

E-commerce, digital platform, consumer, marketing

Abstract

The study analyzes the relationship between web accessibility and increased conversion rates on e-commerce platforms in the fashion sector in Ecuador. Its objective is to examine how improved accessibility can optimize the user experience and, in turn, increase online sales. The methodology was based on a survey of digital shoppers in the sector, the analysis of which identified the influence of accessibility, speed, and usability on purchasing decisions. The results show that accessible websites generate greater satisfaction, trust, and willingness to complete transactions, consolidating accessibility as a key component of digital competitiveness. It is important to optimize navigation, clarity of information, and inclusive design, as this not only improves the consumer experience but also strengthens loyalty and the commercial performance of e-commerce platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta-Vargas, P., Salvador-Acosta, B., Novillo-Villegas, S., Sarantis, D., & Salvador-Ullauri, L. (2024). Generative artificial intelligence and web accessibility: Towards an inclusive and sustainable future. Emerging Science Journal, 8(4), 1602–1616. https://doi.org/10.28991/ESJ-2024-08-04-021

Ara, J., & Sik-Lanyi, C. (2025). Automated evaluation of accessibility issues of webpage content: Tool and evaluation. Scientific Reports, 15. https://doi.org/10.1038/s41598-025-92192-5

Ávila, E., Erazo, J., Narváez, C., & Erazo, C. (2019). Estrategias de marketing digital 2.0 para la generación de ingresos en Pymes de servicios. CIENCIAMATRIA, 5(1), 187–214. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.264

Bozzi, C., Paternò, F., & Scannella, A. (2020). Web accessibility of e-commerce sites: An experimental comparison of automated and user-based evaluation. Work, 66(4), 527–535. https://doi.org/10.3233/WOR-203239

Cámara Ecuatoriana de Comercio Electrónico. (2025). Estudio de comercio electrónico en Ecuador 2025 (VII Medición). CECE. https://cece.ec/wp-content/uploads/estudios-ecommerce-ec/Estudio-Ecommerce-2025-VII-Medicion.pdf

Cavazos-Arroyo, J., Máynez-Guaderrama, A., & Vargas-Salgado, M. (2024). Satisfacción con la compra de ropa en línea: Análisis de sus antecedentes. Retos, 14(27), 31–44. https://doi.org/10.17163/ret.n27.2024.03

Cevallos, M. V., Ponce, W. M., & Noroña, G. P. (2022). Competitividad de las pymes textiles en el Distrito Metropolitano de Quito en el contexto pandemia. Yura: Relaciones Internacionales, 30, 91–112. https://yura.espe.edu.ec/wp-content/uploads/2022/04/30.5-Competitividad-de-las-pymes-textiles-en-el-Distrito-Metropolitano-de-Quito-en-el-contexto-pandemia.pdf

Criollo, M., Erazo, J., & Narváez, C. (2019). Estrategias de marketing y posicionamiento de marca para el sector artesanal textil. CIENCIAMATRIA, 5(1), 245–270. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.266

Ecuador. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Encuesta Nacional Multipropósito de Hogares (Seguimiento al Plan Nacional de Desarrollo). INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Multiproposito/2020/202012_Guia%20de%20usuario%20Multiproposito.pdf

Ecuador. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2024). Informe de rendición de cuentas 2024: Administración central. INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Rendicion_de_cuentas/2024/fase3/Informe_RC_2024_PC.pdf

Erazo, J., & Narváez, C. (2024). Transitar desde los estudios de posgrado en la investigación multidisciplinar científica. Fondo Editorial Perspectivas Globales.

Gaona, D. A., & Ortegon, L. (2021). Evaluación y componentes de la experiencia de marca en la publicidad de Instagram. REDMARKA. Revista de marketing aplicado, 25(2), 116–130. https://doi.org/10.17979/redma.2021.25.2.8636

Han, K., & Jo, H. (2025). What drives consumer engagement and purchase intentions in fashion live commerce. Sustainability, 17(13), 5734. https://doi.org/10.3390/su17135734

Jáuregui-Velarde, J., Arias, E., Salazar, J., Cabanillas-Carbonell, M., & Andrade-Arenas, L. (2022). Mobile application design: Sale of clothes through electronic commerce. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(7), 739–745. https://doi.org/10.14569/IJACSA.2022.0130793

Katyal, A., Sinha, S., Kumari, A., Rani, J., Channappagoudra, M., & Khurana, S. (2025). The effects of digital taxation on e-commerce and online business models. International Journal of Accounting and Economics Studies, 12(S1), 270–274. https://doi.org/10.14419/1mchad34

Margalina, V. M., Jiménez-Sánchez, A., & Cutipa-Limache, A. M. (2024). Modelo PLS-SEM para la intención de compra online en el sector moda en Ecuador. Retos, 14(27), 101–114. https://doi.org/10.17163/ret.n27.2024.07

Oficina Económica y Comercial de la Embajada de España en Quito. (2024). Estudio de mercado 2024: El mercado de la moda y el calzado en Ecuador. ICEX España Exportación e Inversiones, E.P.E. https://www.icex.es/content/dam/icex/centros/ecuador/documentos/2024/estudio-mercado-mercado-moda-calzado-ecuador-2024-resumen-ejecutivo.pdf

Ojeda-Mera, C., Injante, R., Valles-Coral, M., Pinedo, L., Tejada, K., & García-Bautista, A. (2024). Estado actual de la accesibilidad web en Latinoamérica: Una revisión exploratoria de las evaluaciones y herramientas utilizadas. Revista Española de Documentación Científica, 47(1). https://doi.org/10.3989/redc.2024.1.1464

Serrano-Orellana, K., Sousa-Barros, I., & Chang-Fernández, A. (Comp.). (2025). Transformación digital, tributación y nuevas tecnologías: Estudios aplicados en el contexto empresarial ecuatoriano. Sophia Editions.

Wei, Y., & Pan, X. (2025). The analysis of marketing performance in e-commerce live broadcast platform based on big data and deep learning. Scientific Reports, 15. https://doi.org/10.1038/s41598-025-00546-w

Published

2025-12-21

How to Cite

Saguano-Carrión, E. N. ., & Murillo-Párraga, D. Y. (2025). The relationship between web accessibility and increased sales conversion on e-commerce platforms. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 342-351. https://doi.org/10.62452/m2fz6p81