Reflections on the continuing professional development of physical education teachers in basic education.
DOI:
https://doi.org/10.62452/j8sp1h29Keywords:
Physical Education teacher, continuing education, professional developmentAbstract
The reflections of physical education teachers working in basic education in the context of the New Mexican School on their continuing education are crucial for undertaking relevant, meaningful, ongoing, consistent, and effective initiatives that improve their teaching practice. Therefore, physical educators, defined as elementary school teachers specializing in physical education, must have a clear understanding of the knowledge, skills, attitudes, and values necessary to perform their duties and strengthen them in order to effectively combine both aspects and develop relevant, meaningful, and effective teaching practices with students. They must also generate adequate interaction with the teaching communities in their schools and thereby achieve teaching-learning processes that contribute to the comprehensive training of their students and the attainment of maximum learning achievement, contributing to the graduate profile characteristics in force in the 2022 Study Plan of the New Mexican School. In view of the above, an analysis is made of various documents on Mexican education legislation, institutional documents, publications, and research on the subject, to contribute to the reflection of Physical Education Teachers, in order to recognize what their Continuing Education should focus on in order to improve their professional development throughout their working lives.
Downloads
References
Arregui-Valdivieso, V., Rivadeneira, J., Avilés, P., & Medrano, E. (2024). Desarrollo Profesional y Formación continua en la Educación: Estrategias efectivas para potenciar el rendimiento del Personal Académico. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(1), 5343–5363. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.5343-5363
Cordero, G. (2021). Repensar la formación continua. Educación en Movimiento, 08, 3–93.
Galarraga, E. (2024). Estrategia Pedagógica para la Capacitación de Docentes de Educación Física del Estado de Baja California [Tesis doctoral, Universidad de Granada].
Giles, M., Molina, V., & Kreuusurg, R. (2003). Educación física y formación profesional. Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.612/pm.612.pdf
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Capital profesional: transformando la enseñanza en cada escuela. Ed. Morata.
México. Cámara de Diputados. (2019). Ley General del Sistema para la Carrera de las Maestras y los Maestros. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGSCMM_300919.pdf
México. Cámara de Diputados. (2024). Ley General de Educación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
México. Cámara de Diputados. (2025a). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
México. Cámara de Diputados. (2025b). Lineamientos Erradicación Violencia Sexual Educación Básica - DOF 30/05/25. https://extbox.ibero.mx/portaldocentes/url/20_1_33_54736_A.pdf
México. Instituto Nacional de Salud Pública. (2018). Hacia una Estrategia Nacional para la Prestación de Educación Física de Calidad en el Nivel Básico del Sistema Educativo Mexicano. https://www.insp.mx/resources/images/stories/2019/Docs/190607_978-607-511-173-5.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2020). Marco para la excelencia en la enseñanza y la gestión escolar en la Educación Básica. SEP. https://seduc.edomex.gob.mx/sites/seduc.edomex.gob.mx/files/files/alumnos/educaci%C3%B3n%20especial/20-Perfiles_profesionales_docentes_EB.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2021). Lineamientos generales para la operación del Servicio de Asesoría y Acompañamiento a las Escuelas en Educación Básica. SEP. https://cespd.edomex.gob.mx/sites/cespd.edomex.gob.mx/files/files/FDocenteDoc/Lineamiento_Generales_SAAE_EB_2021.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2022). Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria. Dirección General de Desarrollo Curricular. SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2022/12/Plan-de-Estudios-para-la-Educacion-Preescolar-Primaria-y-Secundaria.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2023a). Orientaciones para la octava sesión ordinaria de Consejo Técnico Escolar y el Taller Intensivo de Formación Continua para Docentes. Dirección General de Desarrollo Curricular. SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2023/06/Orientaciones_Octava_Sesion_Ordinaria_de_CTE.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2023b). Anexo del Acuerdo número 08/08/23. Programas de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria: Programas Sintéticos de las fases 2 a 6. SEP. https://sidof.segob.gob.mx/notas/getDoc/5698665
México. Secretaría de Educación Pública. (2024). Acuerdo 05/04/24 por el que se emiten los Lineamientos para la integración, operación y funcionamiento de los Consejos Técnicos Escolares de Educación Básica. SEP. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5722476&fecha=08/04/2024#gsc.tab=0
México. Secretaría de Educación Pública. (2025). Estrategia Nacional de Formación Continua. Dirección General de Formación Continua a Docentes y Directivos de Educación Básica. SEP. https://formacioncontinua.sep.gob.mx/storage/recursos/PRIORITARIO/ogEbiT2NlQ-estrategia_nal_de_formacion_continua_2025.pdf
México. Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. (2023). Acuerdo número 14/12/23 por el que se emiten los Lineamientos para el protocolo de erradicación del acoso escolar en educación básica (preescolar, primaria y secundaria). https://cdnsnte1.s3.us-west-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2025/04/30122656/01-ACUERDO-numero-14_12_23.pdf
Padilla, A., & Alcocer, E. (2023). Formación continua de docentes de Media Superior en el área de lectoescritura: una revisión sistemática. Revista Innovaciones Educativas, 25(38), 276–288. https://www.scielo.sa.cr/pdf/rie/v25n38/2215-4132-rie-25-38-276.pdf
Serrano, M., Rodríguez, A., & Ramírez, G. (2022). Formación permanente del profesorado de educación física: análisis de los centros del profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 26(2), 2–18. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.16797
Vaillant, D. (2023). Formación docente en un mundo interconectado. Revista Española de Educación Comparada, 44, 71–87. http://doi:10.5944/reec.44.2024.37806
Vera, S., & Chille, M. (2020). Fundamentos Teóricos de la educación física y formación permanente de docente en el Nivel de Primaria. Revista Ciencias de la Educación, 30(55), 362–385. https://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/55/art18.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julio Cesar Domínguez-Soto (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

