The impact of online educational platforms on the academic performance of upper secondary school students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/pfk4bd19

Keywords:

Distance learning, constitutional justice, academic performance, digital divide, educational autonomy, access to information

Abstract

This article analyzes the impact of the use of online educational platforms on the academic performance of upper secondary school students, in the context of increasing educational digitization driven by the COVID-19 pandemic. Using a quantitative and qualitative approach, a structured Likert-type survey was administered to 60 students, evaluating variables such as frequency of use, perceived usefulness, motivation, and autonomy. The results show that 65% of students frequently use these platforms and 85% consider them useful for improving their understanding of the content. Likewise, the positive role of asynchronous learning and flexibility in time management is highlighted. However, challenges were also identified, such as differences in technological access, socioeconomic inequalities, limitations in social interaction, and the need to foster student autonomy and motivation. Although 60% perceive a positive impact on their motivation, interaction with teachers and peers still shows mixed results. Furthermore, autonomy, although valued, can become an obstacle without established study habits. The study concludes that online educational platforms, when well integrated and accompanied by appropriate pedagogical planning, can significantly improve learning. However, their effectiveness depends on contextual factors that must be addressed through inclusive educational policies, ongoing teacher training, and the strengthening of digital infrastructure. Technology, far from being a one-size-fits-all solution, should be considered a complementary resource that promotes more equitable, flexible, and student-centered education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Cermeño, C. G. (2024). Factores asociados al uso de la tecnología educativa en el aprendizaje. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 7(2), 107–123. https://doi.org/10.46954/revistages.v7i2.139

Acosta-Servín, S., Veytia-Bucheli, M. G., & Cáceres-Mesa, M. L. (2025). Innovar en la práctica docente. Desarrollo de competencias digitales en la Licenciatura. Sophia Editions.

Angulo Guerrero, R. J., Mesías Simisterra, Á. E., & Olmedo Ponce, J. D. (2021). Impacto de nuevas tecnologías en la educación universitaria en Ecuador. Revista Qualitas, 23(23), 012 021. https://doi.org/10.55867/qual23.02

Ascencio Sánchez, C., González Tapia, E., Zárate Águila, O. A., Águila Reyes, A., y Mendoza Blanco, J. F. (2022). Aprendizaje sincrónico y asincrónico: una experiencia en el aprendizaje de las matemáticas en línea. Centro Universitario de la Ciénega, 2(3), 10–21. https://revistaestudiosdelacienega.com/ojs/index.php/rec/article/view/36

Bell Rodríguez, R. F., Cachinell, A. N., & Martin Alvarez, Y. M. (2024). Integración de la docencia y el aprendizaje activo en la educación superior. Metodologías, componentes y actores. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(1), 97-105. https://doi.org/10.47606/acven/ph0230

Chávez Moreno, R. T., Apodaca López, C. A., Félix Ortiz, G., & Ortiz Castro, S. (2022). TIC’s como factor motivacional en el proceso enseñanza–aprendizaje en la UAdeO, Unidad El Fuerte. Revista EDUCATECONCIENCIA, 30(35), 99–115. https://doi.org/10.58299/0qehtj83

Chávez-Cárdenas, M. d. C., Fernández-Marín, M. Á., & Lamí-Rodríguez del Rey, L. E. (2025). Web educativa e inteligencia artificial: Transformando el aprendizaje contemporáneo. Sophia Editions.

Concha Abarca, J., Quispe Choque, M. E., & Quispe Choque, M. (2023). Importancia del uso de las herramientas digitales en la inclusión educativa. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1374-1386. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.598

De Souza Godinho, S., Rivela, C. V., Medrado, S. O., Marmo, J., & Lanuque, A. (2021). Educación inclusiva y accesibilidad digital. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 6(246), 1-33. https://doi.org/10.32351/rca.v6.249

Godoy Zúñiga, M. E., & Calero Cedeño, K. M. (2018). Pensamiento crítico y tecnología en la educación universitaria: Una aproximación teórica. Tendencias actuales en educación universitaria y tecnología, 39(25), 36–45. http://www.revistaespacios.com/a18v39n25/18392536.html

Guamán Carranza, A. R. (2024). Los entornos virtuales y su importancia en el desempeño docente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 238 256. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3217

Juárez Ordoñez, M. A., & Honores Marrufo, J. M. (2025). Las herramientas digitales en educación: una revisión narrativa. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 9(36), 620-636. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v9i36.941

Mejía Gracia, C. A., de Guevara Smith, M. L. de, Gazca Herrera, L. A., & García Fernández, D. A. (2024). Análisis de las plataformas educativas virtuales utilizadas durante la pandemia por Covid-19.

Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 10941–10954.

https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10406

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n194/0185-2760-resu-49-194-1.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2023). Por qué la tecnología en la educación debe regirse por nuestras propias condiciones. UNESCO. https://www.unesco.org/es/articles/por-que-la-tecnologia-en-la-educacion-debe-regirse-por-nuestras-propias-condiciones

Ramírez Elías, A. y Arbesú García, M.I. (2019). El objeto de conocimiento en la investigación cualitativa: un asunto epistemológico. Enfermería universitaria, 16(4), 424-435. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.735

Rodríguez Degiovanni, H. A. (2024). Brecha digital y desigualdad en la educación. https://universidadloyola.edu.mx/brecha-digital-y-desigualdad-en-la-educacion/

Sosa-Bone, A. B. (2024). Las herramientas digitales y su importancia en el trabajo colaborativo docente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 499-515. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3288

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2024). What you need to know about digital learning and transformation of education. https://www.unesco.org/en/digital-education/need-know

World Bank. (2020). COVID-19: Impacto en la educación y respuesta de política pública. World Bank. http://hdl.handle.net/10986/33696

Published

2025-12-21

How to Cite

Sánchez-Pérez, A. A. ., & Cáceres-Mesa, M. L. . (2025). The impact of online educational platforms on the academic performance of upper secondary school students. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 182-189. https://doi.org/10.62452/pfk4bd19