Educational assessment in higher education: tensions, proposals, and foundations from learning theories.
DOI:
https://doi.org/10.62452/25v3yz56Keywords:
Formative assessment, constitutional justice, learning theories, student perception, higher educationAbstract
This article analyzes university students' perceptions and experiences with educational assessment, based on qualitative research conducted in a bachelor's program in Educational Sciences from an urban public university in central Mexico. Based on interviews and questionnaires, eight categories are identified that reflect tensions between traditional assessment practices, focused on grading and monitoring, and formative approaches oriented toward learning, feedback, and fairness. The analysis is articulated with learning theories (behaviorism, cognitivism, humanism, socioconstructivism, and connectivism), as well as with the concept of evaluative justice. The evaluative constellation model is proposed, where the student is at the center, surrounded by six key dimensions: accuracy, empathy, interaction, balance, understanding, and expansion. This model integrates knowledge, emotions, and contexts, and promotes situated, ethical, and dialogic assessment. The findings underscore the need to transform the assessment culture, recognizing students as active subjects, capable of participating in the construction of criteria and the analysis of their own learning. This article proposes moving toward more inclusive, contextualized assessment practices that are consistent with the pedagogical principles that guide critical and transformative training.
Downloads
References
Abramowski, A. L., & Sorondo, J. (2023). La crítica a la escuela tradicional desde la perspectiva de la educación emocional. Una oportunidad para problematizar el discurso crítico en el campo educativo. Perfiles Educativos, 45(181), 161–175. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.181.60516
Asiú, L. E., Asiú, A. M., & Barboza Díaz, O. A. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica: una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(78), 134–139. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n78/1990-8644-rc-17-78-134.pdf
Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Grune y Stratton.
Bruner, J. S. (2009). The process of education. Harvard University Press.
Cañadas, L., Santos, M. L., & Ruiz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e07, 1–13. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982
Cruzado, J. J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comuni@cción: Revista De Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 13(2), 149-160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672
Di Matteo, M. F. (2023). La evaluación de los aprendizajes desde tres perspectivas de análisis. Hacia un estado del arte. Boletín SIED, (7), 110-125. https://revista.mdp.edu.ar/boletin/article/view/84
Díaz-Barriga, A. (2024). La evaluación formativa es un reto pedagógico-didáctico en el trabajo docente. Consejo Técnico Escolar y Taller Intensivo de Formación Continua para Docentes. Quinta Sesión Ordinaria. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/02/2324_s5_La_evaluacion_formativa_reto_pedagogico_didactico.pdf
Díaz-Barriga, F. (2005). Enseñanza Situada: Vínculo entre la escuela y la vida. MacGraw Hill.
Downes, S. (2012). Connectivism and connective knowledge: Essays on meaning and learning networks. National Research Council Canada. http://www.downes.ca/files/books/Connective_Knowledge-19May2012.pdf
Dron, J., & Anderson, T. (2014). Teaching crowds: Learning and social media. Athabasca University Press.
Flores, D., Díaz, N., &Moncada, J. A. (2022). El discurso formativo-punitivo del profesor universitario: Relaciones de poder en la evaluación de estudiantes en formación inicial docente. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 48(3), 305–320. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000300305
Fraser, N. (2005). Redefiniendo el concepto de justicia en un mundo globalizado. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 39, 69-87. https://revistaseug.ugr.es/index.php/acfs/article/view/1028/1210
Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.
Fulano-Vargas, B. C., & Meneses- Runza, I. N. (2023). La evaluación escolar desde la perspectiva de los estudiantes . RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 7(1), 163–182. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp163-182
Gallo, C. I. (2021). El aprendizaje de las matemáticas a partir de las teorías del conductismo y la psicología de la Gestalt. Mérito Revista de Educación, 3(7), 26–37. https://doi.org/10.33996/merito.v3i7.280
Gimeno, J. (2007). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Ediciones Morata.
Giuliano, F. (2020). Razón evaluadora/razón punitiva: relaciones y complicidades (o dos caras de la colonialidad pedagógica). Revista Humanidades, 10(1). https://doi.org/10.15517/h.v10i1.39678
Hernández, M. (2022). Función e importancia del profesorado desde la justicia social y la justicia curricular. Sofia-Sofhia, 18(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1044
Hidalgo, M. E. (2021). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 189–210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32
Martínez-Rosas, M. V. (2023). El papel de la evaluación de los aprendizajes en la dimensión formativa a través de los procesos de retroalimentación. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 2(2), 20–26. https://doi.org/10.62697/rmiie.v2i2.44
Montes-Iturrizaga, I. (2022). Formative assessment in times of COVID-19: the perception of the university students. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 14(5), 1–11. https://historicoeagora.net/revHUMAN/article/view/4160
Moreno, T., Arbesú, M. I., Arenas, J. G., & Velasco, M. J. (2017). De la evaluación punitiva a la evaluación formativa en las universidades: Asignaturas pendientes en la calidad del proceso de enseñanza-aprendizaje. Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis, México.
Páez-Herrera, J., Hurtado-Almonacid, J., Reyes-Amigo, T., Rolle-Cáceres, G., y Yáñez-Sepúlveda, R. (2023). Evaluación de los aprendizajes en los modelos curriculares basados en competencias en educación superior. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3041–3056. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6393
Posso, R. J., Barba Miranda, L. C., y Otáñez Enríquez, N. R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 117–133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229
Rogers, C. (1969). Freedom to learn: A view of what education might become. Merrill.
Romero-González, L. M. (2023). La evaluación inclusiva para una evaluación justa. Know and Share Psychology (KASP), 5(4). https://doi.org/10.25115/kasp.v5i4.10345
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
Silver, D. (2020). Re-purposing evaluation to learn about social justice: Reconfiguring epistemological politics through the regulative ideal of ‘participatory parity’. Evaluation, 27(3), 382-399. https://doi.org/10.1177/1356389020948535
Skinner, B. F. (1971). Ciencia y Conducta Humana (Una psicología Científica) (2a ed.). Fontanella.
Souto, R., Jiménez, F., & Navarro, V. (2020). La percepción de los estudiantes sobre los sistemas de evaluación formativa aplicados en la educación superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 11–39. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.001
Tejeda, P. (2022). La experiencia de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en contexto indígena frente a la evaluación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 83–100. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.005
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Zambrano-Vélez, W. Z., Reyes-Santacruz, M. R., Salazar, E. S., & Del Pezo-Laínez, A. A. (2023). Los estados emocionales de estudiantes universitarios en la evaluación del aprendizaje. 593 Digital Publisher CEIT, 8(2), 245-251. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8995426
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Estrada-Girón, Javier Moreno-Tapia, José Cristian Monroy-Peñafiel (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

