Theoretical and methodological foundations of literacy in the second cycle of primary education in multi-grade schools.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/kt4jd743

Keywords:

Literacy, primary level, multi-grade schools

Abstract

This research presents a comprehensive analysis of the theoretical and methodological foundations of literacy instruction in the second cycle of primary school in Dominican multi-grade schools. The importance of this study is highlighted, given that these educational environments present unique challenges for learning to read and write. The overall objective is to identify effective strategies that facilitate literacy instruction in multi-grade contexts, considering the diversity of students' learning levels and pace. The results indicate that the implementation of differentiated pedagogical approaches and the use of adapted teaching materials significantly improve the literacy process. In conclusion, the need to train teachers in inclusive methodologies that respond to the specific characteristics of Dominican multi-grade schools is reaffirmed, thus promoting more effective and equitable literacy instruction that benefits all students regardless of their initial level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña Beltrán, L. F., Blandón Ramírez, F., Ortiz, G., Zea, L. A., Blanco Carrillo, Y., & Lucia Bejarano, O. (2017). Innovación pedagógica en dificultades de aprendizaje en lectura, escritura, oralidad y matemáticas. Educación y ciudad,19(1), 123-150. https://doi.org/10.36737/01230425.n19.182

Alrawashdeh, G., Fyffe, S., Azevedo, R., & Castillo, N. (2024). Exploring the impact of personalized and adaptive learning technologies on reading literacy: A global meta-analysis. Educational Research Review, 42(1), 100587. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100587

Amorós Miró, G., & Rambla Alsina, S. (2024). Alfabetización en salud: proceso de aprendizaje significativo personal y comunitario. Comunidad, 26(1), 39-43. https://dx.doi.org/10.55783/comunidad.260106

Beltrán Buelvas, L. P. (2023). Resignificación de la Enseñanza de la Lectura en Aulas Multigrados. Revisión de las Tendencias Investigativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 4487-4501. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8051

Bidiña, A., Espelta, M., Pidoto, A., Rolando, L., & Zerillo, A. (2011). Representación de la escritura científico-académica en profesores universitarios. Universidad Nacional de la Matanzas.

Cano Ruíz, A. (2022). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula multigrado? Dilemas y propuestas de docentes rurales. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13(1), e1556. https://www.redalyc.org/journal/5216/521670731026/html/

Carmona de León, E. F., Bardina Torres, M. I., García Ruiz, J., & Rodríguez Puga, R. (2025). Gestión académica para la alfabetización en lectura y escritura en el segundo ciclo de primaria. Ciencia Y Educación, 6(8.1), 32-40. https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/1587

Cassany, D. (2021). Reparar la escritura: Didáctica de la corrección de lo escrito. Editorial Anagrama.

Feijóo Ortega, J., & Bravo Acosta, O. (2024). Incidencia de los recursos didácticos en el aprendizaje de la lectoescritura. Revista Conrado, 20(101), 287-297. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/4175

Fernández, M. (2018). Aprendizaje basado en problemas: Estrategias para el aula multigrado. Editorial Santillana.

Ferreiro, E., & Teberosky, A. (2017). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI Editores.

Freire Contreras, P. A., Llanquín Yaupi, G. N., Neira Toledo, V. E., Queupumil Huaiquinao, E. N., Riquelme Hueichaleo, L. A., & Arias Ortega, K. E. (2021). Educación básica, cultura, currículo. Revista Cuadernos de Pesquisa, 51(1), e74565. https://doi.org/10.1590/198053147046

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf

George Reyes, C. E. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1), 15. https://doi.org/10.56162/transdigital15

González Villegas, M. Á, Nieto Rodríguez, G., & Flores Aguilera, G. M. (2025). Los procesos de lectoescritura en un aula multigrado para favorecer la interpretación y la producción de textos. Una aproximación al desarrollo. Revista digital FILHA, 52. https://www.filha.com.mx/upload/publicaciones/archivos/20250130215932_metacognicion_miguel_v.pdf

González Viloria, L. (2022). Prácticas pedagógicas en aulas multigrado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 85-100. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1645

González, C. (2020). Intervención preventiva en la enseñanza de la lectoescritura. Proyecto de capacitación docente en nivel inicial y primaria [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Córdoba].

Grabe, W. (2009). Reading in a second language: moving from theory to practice. Cambridge University Press.

Guerra Santana, Y., Cruz Ordaz, M., & Bonilla Vichot, A. (2023). El trabajo en aulas multigrado: necesidad en la formación inicial del licenciado en Educación Primaria. Mendive. Revista de Educación, 21(4), e3048. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3048

Halanoca Puma, D. (2024). Aprendizaje Significativo en la educación superior. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 8(34), 1714-1726. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.828

Holzstein, L. V. (2015). Proceso de alfabetización. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 1(3), 1-10. https://www.redalyc.org/pdf/5746/574661396001.pdf

Jiménez & Robles, F. (2016). Estrategias didácticas y su papel en los procesos de enseñanza y aprendizaje. EducaTeConciencia, 9(10), 106-113. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7927035.pdf

Lerner, D. (2018). Leer y escribir en la escuela: Lo real, lo posible y lo necesario. Fondo de Cultura Económica.

Mafla Bolaños, M., & Morán Cabellón, A. (2022). La gestión educativa y su impacto en el desarrollo curricular de la Unidad Educativa Particular La Inmaculada de Esmeraldas. Revista Digital Publisher, 7(1), 227-243. https://www.Dialnet-LaGestionEducativaYSuImpactoEnElDesarrolloCurricul-8292500.pdf

Magaña Santana, M. (2025). Los bajos resultados de aprendizaje de la escuela multigrado en México. Revista Neuronum, 11(1), 50-64. https://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/546

Manghi Haquin, D; Crespo Allende, N; Bustos Ibarra, A., & Haas Prieto, V. (2016). Concepto de alfabetización: ejes de tensión y formación de profesores. Revista electrónica de investigación educativa, 18(2), 79-91. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000200006&lng=es&tlng=es

Martínez Zavala, L. (2023). Políticas educativas para escuelas primarias multigrado en México: relegadas por la educación graduada. Revista Iberoamericana De Educación, 91(1), 99-113. https://doi.org/10.35362/rie9115582

Mejía, L. (2024). Estrategia didáctica para mejorar el nivel de lectoescritura. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 12(2), e356. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/viewFile/356/327

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Guías para la Atención a la Diversidad en Aulas Multigrado. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-de-educacion-especial/MKvL-orientaciones-generales-para-la-atencion-a-la-diversidad-2pdf.pdf

Morales, L., & Pulido Cortés, O. (2023). Alfabetización inicial: travesías al mundo de la lectura y la escritura. Praxis & Saber, 14(37), e16292. https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n37.2023.16292

Moyonloma Ramírez, P., Freire Ruiz, A., Mayorga Mayorga, D., & Coquinche Chiluiza, J. (2024). Habilidades sociales como clave en el éxito académico. Digital Publisher CEIT, 9(1), e27364. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/html/

Reyes Bastos, A., Bravo Rodríguez, Ángel, & Bermúdez Petitón, L. I. (2025). La comprensión lectora: innovaciones psicológicas y pedagógicas para el éxito académico en la formación universitaria. Maestro Y Sociedad, 22(2), 844-856. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6863

Rivera González, E., & Mejía Correa, M. Y. (2021). Rasgos que caracterizan las Prácticas Educativas en el marco de la Educación Inclusiva en un aula Multigrado. Plumilla Educativa, 24(2), 37-64. https://doi.org/10.30554/p.e.2.3564.2019

Rodríguez, A. (2024). Implicaciones Administrativas del director Multigrado en Panamá: un análisis contextual. Revista Latinoamericana De Calidad Educativa, 1(4), 151-157. https://doi.org/10.70625/78qrb853

Rodríguez, M., & Pérez, S. (2018). Gestión educativa y desafíos en la enseñanza de la escritura en primaria. Editorial Académica Internacional.

Rojas-Valladares, A. L., & Pire-Rojas, A. (2024). La relación escuela-familia. Nociones epistemológicas, sociológicas y pedagógicas sobre un desafío educativo. Editorial UMET.

Scribner, S., & Cole, M. (1981). The Psychology of Literacy. Harvard University Press.

Solano, A. (2015). La escritura en la escuela dominicana. Artículo Digital: Periódico digital El Caribe. http://www.elcaribe.com.do/2015/06/25/escritura-escuela-dominicana/

Solé, I. (2020). Competencia Lectora y Aprendizaje. Editorial Graó.

Vásquez, R. (2017). La Importancia de la Capacitación Docente. Centro para la Excelencia Académica (UPRRP). https://cea.uprrp.edu/la-capacitacion-docente-y-su-importancia/

Vera Noriega, J. Ángel, Alvarado López, J. E., Rodríguez Carvajal, C. K., & Domínguez Guedea, R. L. (2025). Un ensayo analítico de las innovaciones en escuelas multigrado: prospectiva para el cambio. Revista Cognosis, 10(1), 66-87. https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i1.6903

Published

2025-12-21

How to Cite

Carmona-de León, E. F. ., Bardina-Torres, M. I. ., & García-Ruiz, J. . (2025). Theoretical and methodological foundations of literacy in the second cycle of primary education in multi-grade schools. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 118-126. https://doi.org/10.62452/kt4jd743