Theoretical and methodological foundations of literacy in the second cycle of primary education in multi-grade schools.
DOI:
https://doi.org/10.62452/kt4jd743Keywords:
Literacy, primary level, multi-grade schoolsAbstract
This research presents a comprehensive analysis of the theoretical and methodological foundations of literacy instruction in the second cycle of primary school in Dominican multi-grade schools. The importance of this study is highlighted, given that these educational environments present unique challenges for learning to read and write. The overall objective is to identify effective strategies that facilitate literacy instruction in multi-grade contexts, considering the diversity of students' learning levels and pace. The results indicate that the implementation of differentiated pedagogical approaches and the use of adapted teaching materials significantly improve the literacy process. In conclusion, the need to train teachers in inclusive methodologies that respond to the specific characteristics of Dominican multi-grade schools is reaffirmed, thus promoting more effective and equitable literacy instruction that benefits all students regardless of their initial level.
Downloads
References
Acuña Beltrán, L. F., Blandón Ramírez, F., Ortiz, G., Zea, L. A., Blanco Carrillo, Y., & Lucia Bejarano, O. (2017). Innovación pedagógica en dificultades de aprendizaje en lectura, escritura, oralidad y matemáticas. Educación y ciudad,19(1), 123-150. https://doi.org/10.36737/01230425.n19.182
Alrawashdeh, G., Fyffe, S., Azevedo, R., & Castillo, N. (2024). Exploring the impact of personalized and adaptive learning technologies on reading literacy: A global meta-analysis. Educational Research Review, 42(1), 100587. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100587
Amorós Miró, G., & Rambla Alsina, S. (2024). Alfabetización en salud: proceso de aprendizaje significativo personal y comunitario. Comunidad, 26(1), 39-43. https://dx.doi.org/10.55783/comunidad.260106
Beltrán Buelvas, L. P. (2023). Resignificación de la Enseñanza de la Lectura en Aulas Multigrados. Revisión de las Tendencias Investigativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 4487-4501. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8051
Bidiña, A., Espelta, M., Pidoto, A., Rolando, L., & Zerillo, A. (2011). Representación de la escritura científico-académica en profesores universitarios. Universidad Nacional de la Matanzas.
Cano Ruíz, A. (2022). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula multigrado? Dilemas y propuestas de docentes rurales. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13(1), e1556. https://www.redalyc.org/journal/5216/521670731026/html/
Carmona de León, E. F., Bardina Torres, M. I., García Ruiz, J., & Rodríguez Puga, R. (2025). Gestión académica para la alfabetización en lectura y escritura en el segundo ciclo de primaria. Ciencia Y Educación, 6(8.1), 32-40. https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/1587
Cassany, D. (2021). Reparar la escritura: Didáctica de la corrección de lo escrito. Editorial Anagrama.
Feijóo Ortega, J., & Bravo Acosta, O. (2024). Incidencia de los recursos didácticos en el aprendizaje de la lectoescritura. Revista Conrado, 20(101), 287-297. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/4175
Fernández, M. (2018). Aprendizaje basado en problemas: Estrategias para el aula multigrado. Editorial Santillana.
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (2017). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI Editores.
Freire Contreras, P. A., Llanquín Yaupi, G. N., Neira Toledo, V. E., Queupumil Huaiquinao, E. N., Riquelme Hueichaleo, L. A., & Arias Ortega, K. E. (2021). Educación básica, cultura, currículo. Revista Cuadernos de Pesquisa, 51(1), e74565. https://doi.org/10.1590/198053147046
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf
George Reyes, C. E. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1), 15. https://doi.org/10.56162/transdigital15
González Villegas, M. Á, Nieto Rodríguez, G., & Flores Aguilera, G. M. (2025). Los procesos de lectoescritura en un aula multigrado para favorecer la interpretación y la producción de textos. Una aproximación al desarrollo. Revista digital FILHA, 52. https://www.filha.com.mx/upload/publicaciones/archivos/20250130215932_metacognicion_miguel_v.pdf
González Viloria, L. (2022). Prácticas pedagógicas en aulas multigrado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 85-100. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1645
González, C. (2020). Intervención preventiva en la enseñanza de la lectoescritura. Proyecto de capacitación docente en nivel inicial y primaria [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Córdoba].
Grabe, W. (2009). Reading in a second language: moving from theory to practice. Cambridge University Press.
Guerra Santana, Y., Cruz Ordaz, M., & Bonilla Vichot, A. (2023). El trabajo en aulas multigrado: necesidad en la formación inicial del licenciado en Educación Primaria. Mendive. Revista de Educación, 21(4), e3048. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3048
Halanoca Puma, D. (2024). Aprendizaje Significativo en la educación superior. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 8(34), 1714-1726. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.828
Holzstein, L. V. (2015). Proceso de alfabetización. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 1(3), 1-10. https://www.redalyc.org/pdf/5746/574661396001.pdf
Jiménez & Robles, F. (2016). Estrategias didácticas y su papel en los procesos de enseñanza y aprendizaje. EducaTeConciencia, 9(10), 106-113. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7927035.pdf
Lerner, D. (2018). Leer y escribir en la escuela: Lo real, lo posible y lo necesario. Fondo de Cultura Económica.
Mafla Bolaños, M., & Morán Cabellón, A. (2022). La gestión educativa y su impacto en el desarrollo curricular de la Unidad Educativa Particular La Inmaculada de Esmeraldas. Revista Digital Publisher, 7(1), 227-243. https://www.Dialnet-LaGestionEducativaYSuImpactoEnElDesarrolloCurricul-8292500.pdf
Magaña Santana, M. (2025). Los bajos resultados de aprendizaje de la escuela multigrado en México. Revista Neuronum, 11(1), 50-64. https://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/546
Manghi Haquin, D; Crespo Allende, N; Bustos Ibarra, A., & Haas Prieto, V. (2016). Concepto de alfabetización: ejes de tensión y formación de profesores. Revista electrónica de investigación educativa, 18(2), 79-91. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000200006&lng=es&tlng=es
Martínez Zavala, L. (2023). Políticas educativas para escuelas primarias multigrado en México: relegadas por la educación graduada. Revista Iberoamericana De Educación, 91(1), 99-113. https://doi.org/10.35362/rie9115582
Mejía, L. (2024). Estrategia didáctica para mejorar el nivel de lectoescritura. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 12(2), e356. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/viewFile/356/327
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Guías para la Atención a la Diversidad en Aulas Multigrado. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-de-educacion-especial/MKvL-orientaciones-generales-para-la-atencion-a-la-diversidad-2pdf.pdf
Morales, L., & Pulido Cortés, O. (2023). Alfabetización inicial: travesías al mundo de la lectura y la escritura. Praxis & Saber, 14(37), e16292. https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n37.2023.16292
Moyonloma Ramírez, P., Freire Ruiz, A., Mayorga Mayorga, D., & Coquinche Chiluiza, J. (2024). Habilidades sociales como clave en el éxito académico. Digital Publisher CEIT, 9(1), e27364. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/html/
Reyes Bastos, A., Bravo Rodríguez, Ángel, & Bermúdez Petitón, L. I. (2025). La comprensión lectora: innovaciones psicológicas y pedagógicas para el éxito académico en la formación universitaria. Maestro Y Sociedad, 22(2), 844-856. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6863
Rivera González, E., & Mejía Correa, M. Y. (2021). Rasgos que caracterizan las Prácticas Educativas en el marco de la Educación Inclusiva en un aula Multigrado. Plumilla Educativa, 24(2), 37-64. https://doi.org/10.30554/p.e.2.3564.2019
Rodríguez, A. (2024). Implicaciones Administrativas del director Multigrado en Panamá: un análisis contextual. Revista Latinoamericana De Calidad Educativa, 1(4), 151-157. https://doi.org/10.70625/78qrb853
Rodríguez, M., & Pérez, S. (2018). Gestión educativa y desafíos en la enseñanza de la escritura en primaria. Editorial Académica Internacional.
Rojas-Valladares, A. L., & Pire-Rojas, A. (2024). La relación escuela-familia. Nociones epistemológicas, sociológicas y pedagógicas sobre un desafío educativo. Editorial UMET.
Scribner, S., & Cole, M. (1981). The Psychology of Literacy. Harvard University Press.
Solano, A. (2015). La escritura en la escuela dominicana. Artículo Digital: Periódico digital El Caribe. http://www.elcaribe.com.do/2015/06/25/escritura-escuela-dominicana/
Solé, I. (2020). Competencia Lectora y Aprendizaje. Editorial Graó.
Vásquez, R. (2017). La Importancia de la Capacitación Docente. Centro para la Excelencia Académica (UPRRP). https://cea.uprrp.edu/la-capacitacion-docente-y-su-importancia/
Vera Noriega, J. Ángel, Alvarado López, J. E., Rodríguez Carvajal, C. K., & Domínguez Guedea, R. L. (2025). Un ensayo analítico de las innovaciones en escuelas multigrado: prospectiva para el cambio. Revista Cognosis, 10(1), 66-87. https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i1.6903
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Esmailin Fernanda Carmona-de León, María Isabel Bardina-Torres, Jorge García-Ruiz (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

