Professional development of district-level technicians in primary education for pedagogical support in socio-educational inclusion.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/d54bzt25

Keywords:

District technicians, pedagogical support, socio-educational inclusion

Abstract

The professional development of district technicians in primary education is essential to fostering effective pedagogical support that promotes socioeducational inclusion in the Dominican Republic. Motivated by the need to address inequalities in access and educational quality, this research aims to base how continuous training and professional support impact the pedagogical practices of these technicians. Through a comprehensive literature review, it is argued that investing in professional development not only improves educators' competencies but also transforms the educational environment into a more inclusive and equitable one. Conclusions suggest that strengthening technicians' skills enhances their ability to respond to the diversity of students, thus ensuring a fairer education centered on the needs of all learners, which could serve as a model for other educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, G., Demothenes, Y., & Campos, I. (2020). La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 116–128. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1596

Añorga, J. (2014). La educación avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona, 6(58), 12–27. https://redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf

Barbosa, E. L., Gómez, A. L., Gómez, E., Rodríguez, R., & Pérez, Y. (2024). Superación del docente inicial sobre la inclusión socioeducativa de educandos con trastornos del espectro autista. MULTIMED, 28(1), e3045. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/3045

Casadevall, A. (2006). Estrategia de superación profesional para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica con enfoque personológico en los docentes de la carrera del Profesor General Integral de Secundaria Básica [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico "Félix Varela"].

Castañeda, W. A. (2024). La superación profesional de los profesores de la Carrera de Logofonoaudiología en el tratamiento a estudiantes con alteraciones en el comportamiento agresivo [Tesis doctoral, Universidad "Ignacio Agramonte Loynaz"].

Castillo, S. (2004). Modelo de escuela primaria [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].

Castro, F., Conill, J. A., & Estévez, Y. (2019). Superación de profesores para la atención a escolares con talento académico en Luena-Moxico, Angola. Mendive, 17(1), 122–139. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1507

Chilongo, M. D. (2013). La evaluación de las competencias profesionales pedagógicas en la Carrera de Pedagogía [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”].

Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2019). Resolución No. 140/19. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577

Deler, G. (2006). Estrategia para la dirección de la actividad científico investigativa del docente [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].

Espinoza, D., & Páez, M. (2021). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente en instituciones educativas de la unidad de gestión educativa local 05. Órbita Científica, 26(110). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1085

Fernández, N., & Conrad, B. (2016). Aggressive behavior in humans: Genes and pathways identified through association studies. American Journal of Medical Genetics, 2(4), 676–696. http://www.redalyc.org/pdf/1942/194218961016.pdf

Ferreras, J. (2023). Enfoque de gestión educativa para promover la inclusión en el primer ciclo de la educación primaria. Revista Innova Educación, 5(4), 22–39. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.05v.002

Galindo, O. E. (2017). La superación de los maestros ambulantes dirigida al desarrollo de la motricidad articulatoria en escolares con diagnóstico de disartria [Tesis doctoral, Universidad “Ignacio Agramonte Loynaz”].

González, L. (2020). La superación profesional de los psicólogos del Centro de Diagnóstico y orientación en la atención educativa de los educandos con trastornos de hiperactividad y déficit atencional [Tesis doctoral, Universidad "Ignacio Agramonte Loynaz"].

Guzmán, T. R., Carrión, B. J., & Osorio, T. I. (2023). Acompañamiento pedagógico como estrategia educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 2242–2255. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4278

Lara, R. (2025). Desafío del acompañamiento pedagógico en el nivel primario. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(3), 3706–3719. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i3.17989

Lombe, C. L. (2018). La superación profesional de los profesores. Una exigencia del contexto educativo angolano actual. Varona, 66(1), 57–63. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/443

Lorences, J. (2003). Sistema didáctico para elevar la calidad del proceso docente educativo en la escuela rural [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”].

Montero, A., Santiesteban, E., & García, L. E. (2020). Modelo pedagógico de superación profesional del logopeda. Revista Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 16(1), 759–772. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1681

Murillo, F. J., & Duk, C. (2018). Una investigación inclusiva para una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 11–13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200011

Murillo, P., & Gallego, C. (2018). Condiciones de desarrollo profesional del técnico docente dominicano como asesor pedagógico. Revistas UVigo, 16(1), e2113. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2113

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1996). La educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (compendio). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2023). Seis nuevos proyectos para promover sociedades del conocimiento inclusivas en cuatro continentes. https://www.unesco.org/es/articles/seis-nuevos-proyectos-para-promover-sociedades-del-conocimiento-inclusivas-en-cuatro-continentes

Pacheco, A. E., Guerra, S., & García, R. (2023). Inclusión socioeducativa y atención a la diversidad en una institución de educación superior de Ecuador. Prohominum, 5(3), 169–184. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0199

Paucar, V. P., Chalco, C. L., Birmania, M. L., & Arizala, R. E. (2023). Impacto de las plataformas digitales en el aprendizaje colaborativo: análisis de casos y prácticas exitosas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1848–1865. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6316

Pérez, R. M., Arias, O. D. J., García, J., & Bacardí, F. (2025). Superación profesional de directores y técnicos docentes distritales: Gestión de herramientas tecnológicas y trabajo metodológico. EducaTeConciencia, 33(1). https://doi.org/10.58299/edutec.v33i1.331

Ramírez, M. C. (2020). Orientación profesional para el tratamiento a escolares con manifestaciones de agresividad. Revista Luz, 29(2), 113–121. https://share.google/WNhqKNm8VDwgYoOa8

Reynoso, D., Martínez, S., Fernández, M. M., & Arzolay, W. (2024). Acompañamiento pedagógico: estrategia que incide en el rendimiento académico de alumnos del nivel primario. Ciencia y Educación, 8(1), 23–41. https://doi.org/10.22206/cyed.2024.v8i1.2971

Rojas-Valladares, A. L., & Domínguez-Urdanivia, Y.(2025). Orientación educativa y gestión tutorial en el contexto de la educación superior. Sophia Editions.

Ruiz, M. (2001). La competencia investigadora. Pueblo y Educación.

Sánchez, K., Montero, B., & Fuentes, I. (2019). La educación emocional en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la educación superior. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2(Sup)), 462–470. https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/398

Taveras, B. Y. (2021). Actitud hacia el acompañamiento pedagógico de docentes de Santo Domingo, República Dominicana. Congreso Caribeño de Investigación Educativa, 2(1), 69–76. https://congresos.isfodosu.edu.do/index.php/ccie/article/view/366

Taveras, B. Y. (2023). El acompañamiento pedagógico en República Dominicana: situación actual, propuestas y perspectivas de acción. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(1), 53–77. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp53-77

Valdés, M. C. (2002). Análisis dinámico del comportamiento. Félix Varela.

Valle, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación.

Velázquez, E. (2018). La importancia de la organización escolar para el desarrollo de escuelas inclusivas [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca].

Zambrano, B., & Góngora, R. (2023). La gestión de la inclusión socioeducativa desde la formación inicial del docente. Órbita Científica, 29(122). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/2004

Zinga, A. (2012). Estrategia de profesionalización para el perfeccionamiento del desempeño profesional pedagógico del maestro primario de la provincia de Kwanza Sul de la República de Angola [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”].

Published

2025-12-21

How to Cite

Pérez-Méndez, M. ., Amayuela-Mora, G. ., Gómez-Cardoso, Ángel L. ., & Rodríguez-Puga, R. . (2025). Professional development of district-level technicians in primary education for pedagogical support in socio-educational inclusion. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 102-110. https://doi.org/10.62452/d54bzt25