Caracterización de la dimensión de los servicios turísticos en la provincia El Oro. Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.62452/gzc1qb15Palabras clave:
Servicios turísticos, calidad, servicios básicosResumen
The basic tourist services are important for the development of this activity anywhere in the world because they facilitate comfort for tourists. The objective of this research is to characterize the basic tourist services in the province El Oro of Ecuador for the achievement of a sustainable development. A correlational longitudinal descriptive observational study was developed, where the scenario used were the tourist areas and the sample is made up of national and foreign tourists who visited the region. The methods used were, the synthetic analytical and the inductive deductive and in practical, the survey, from the mathematical and statistical point of view, the measure of tendency centers median, charts of boxes and whiskers and Cronbach's alpha. The fundamental results were that the medians were above seven and the correlation among the variables of the instrument required a good Cronbach's alpha. It can be concluded that the basic services of: water, garbage, medical tourism, among others, were dotted with very good ones, which guarantees in the Province El Oro, a tourist destination of national reference.
Descargas
Referencias
Alonso Almeida, M., Barcos Redín, L., & Martín Castilla, J. I. (2006). Gestión de la calidad de los procesos turísticos. Madrid: Síntesis.
Cayo Velásquez, N. E., & Arcaya Chambilla, L. E. (2013). Grado de satisfacción de los servicios turisticos en la ciudad de Puno 2011. Revista de investigación de Comunicación y Desarrollo, 4(1), 28-37. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4498/449844866003.pdf
Rodríguez Moreno, D. C., & Fonseca Sánchez, P. (2013). Identificación de los factores críticos de éxito para el posicionamiento destinos turísticos. Recuperado de http://www.redpilares.net/sobre-la-red/Documents/MORENO_SANCHEZ_Identificaci%C3%B3n%20factores%20cr%C3%ADticos%20de%20%C3%A9xito%20destino%20tur%C3%ADstico%20boyac%C3%A1.pdf
Deming, E. W. (1989). Calidad, productividad y competitividad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan nacional de desarrollo 2017-2021. Quito: SENPLADES.
Feigenbaum, A. V. (1994). Control total de la calidad. México: CECSA.
López Fernández, R., Urquiola Sánchez, O., & Capa Benítez, L. B. (2018). Prácticas de recursos humanos e innovación en las PyMES de alojamiento turístico en Machala, Ecuador: un estudio exploratorio. Pasos, 16(3), 833-842. Recuperado de http://www.pasosonline.org/Publicados/16318/PS318_18.pdf
Mariani, M. A., & Sorio, A. &. (2010). Carne ovina, tursima e gastronomia: a culinaria sil-mato-grossense de origem patanneira, sirio-linabesa, gaucha e nordestina. V Seminário de Pesquisa em Turismo do MERCOSUL. Turismo: Inovações da Pesquisa na América Latina. Universidade de Caxias do Sul. Recuperado de https://www.ucs.br/ucs/tplVSeminTur%20/eventos/seminarios_semintur/semin_tur_5/trabalhos/arquivos/gt07-03.pdf
Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: a behavioral perspectuve on the consumer. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
Puig-Duran, J. F. (2006). Certificación y modelos de calidad en hosteleria y restauración. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Secretaría Nacional del Migrante-Sistema de Naciones Unidas. (2001). Juventud, empleo y migración para reducir la inequidad en el Ecuador. Recuperado de http://biblio.flacsoandes.edu.ec/catalog/resGet.php?resId=56290
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.