The work of Frank Kafka and its didactic treatment in current artistic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/89432589

Keywords:

Didactics of Art Education, realism, existentialism, aesthetic sensitivity

Abstract

This article presents some of the characteristics of Frank Kafka's work, life and personality. His work, one of the most influential in universal literature, is one of the pioneers in the fusion of realistic and fantastic elements and has as its main themes father-son conflicts, anxiety, existentialism, physical and psychological brutality, guilt, the philosophy of the absurd, bureaucracy and spiritual transformations, issues that are widely discussed. From these keys we recognize this personality, in particular, his work and the dynamics of some of these elements, to be taken into account for a didactic treatment in contemporary Art Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, L. (1998). El castillo. Introducción a su edición de Franz Kafka. Cátedra.

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Auden, W.H. (1974). El yo sin sí mismo, La mano del teñidor. Barral.

Ballester, J., & Ibarra, N. (2020). Kafka y la enfermedad. Entre la realidad y la escritura. Revista Chilena de Literatura, 102, 223-247. https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/60150

Beltrán, L., & Lozano, H. (1995). Estrategias para un desarrollo cognitivo a través de la apreciación artística. https://www.researchgate.net/publication/27571399_Estrategias_para_un_desarrollo_cognitivo_a_traves_de_la_apreciacion_artistica

Brod, M. (1982). Kafka. Alianza.

Canetti, E. (2019). El otro proceso. Las cartas de Kafka y Felice. Nórdica.

Čermák, J. (1994). Die Kafka-Rezeption in Böhmen. Hans Dieter, eds.

Coetzee, J.M. (2004). Traducir a Kafka. Debate.

De Torre, G. (2001). Literaturas europeas de Vanguardia. Renacimiento.

Diamant, D. (2009). Mi vida con Franz Kafka. H. Koch, Cuando Kafka vino hacia mí. Acantilado. (pp. 223-237). Acantilado.

Iruela, L. M. (2011). La anorexia de Kafka. Jano.

Jesenská, M. (1962). Franz Kafka. Forum.

Kafka, F. (1974a). Carta al padre. Lumen.

Kafka, F. (1974b). Cartas a Felice y otra correspondencia de la época del noviazgo. Alianza.

Kafka, F. (1983). Obras escogidas. Círculo de Lectores.

Kafka, F. (1988). Diarios: 1910-1923. Ediciones 62.

Koch, H. (2009). Cuando Kafka vino hacia mí. Acantilado.

Mann, T. (1975). Franz Kafka y El castillo, en El artista y la sociedad. Seix-Barral.

Mañalich, R. (1999). Taller de la palabra: Los métodos modernos de análisis literario: un ensayo de su aplicación. Editorial Pueblo y Educación.

Massot, J. (2018). Kafka en palabras de Kafka. El País. https://elpais.com/cultura/2018/11/24/actualidad/1543063621_135802.html

Mora, M. (2003). Kafka era un neurótico, pero tenía una estrategia. Entrevista a Reiner Stach. El País. https://elpais.com/diario/2003/06/07/cultura/1054936812_850215.html

Sebald, W.G. (2005). El país por descubrir, en Pútrida patria. Anagrama.

Silbermann, A., Bourdieu, P., Brown, R. L., Clausse, R., Karbusicky, V., Luthe, H. O., & Watson, B. (1971). Sociología del arte. Ediciones Nueva Visión.

Stach, R. (2016a). Kafka. Los primeros años. Los años de las decisiones. Los años del conocimiento. Biografía de Kafka. Acantilado.

Stach, R. (2016b). Kafka. Vol. I y II. Acantilado.

Sultana, W. (2003). Kafka y la tragedia judía. Riopiedras.

Torres, H. F., & Verdecia, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 318-330. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000600318

Torres, H. F., González, O. J., Paredes, M. I., & Suárez, L. (2023). El tratamiento didáctico sobre la obra de Carlos Enríquez en la educación artística y su visión estética. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(S2), 185-198. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778126020.pdf

Wagenbach, K. (1981). Kafka. Alianza.

Downloads

Published

2025-01-19

How to Cite

Torres-Maya, H. F. . (2025). The work of Frank Kafka and its didactic treatment in current artistic education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(1), 217-231. https://doi.org/10.62452/89432589