Mentoring primary school teachers and administrators: the challenge between utopia and reality
DOI:
https://doi.org/10.62452/cz496m62Keywords:
Mentor teacher, professionalization, mentoring, mentored teachersAbstract
Teacher professionalization in Mexico is a term that boasts an attitude of innovation, extensive experience, and teacher specialization. However, in a realistic analysis, it is a noun created as a practical response to the demands of the capitalist system, which, in turn, attempts to justify its supply and demand in a fluid society that sees no permanence as useful, but rather the constant transition of things, and also in an antagonistic society that values culture and tradition as a means of subsistence. Teachers and elementary school principals in Mexico are two agents who act under tradition and condition; they are guided by normative guidelines, but base their practice on the needs and demands of the school communities in which they work. In this exercise, it is difficult to distinguish true professionalization from a simulation aimed at job survival. To understand this issue more precisely, we review the history of professionalization of basic education teaching in Mexico, from 1992 to 2023, analytically highlighting the eventualities arising from the various legislative proposals. We also highlight experiences from participation in the Tutoring and Technical Advisory Function Recognition Program promoted by the Ministry of Public Education, through the Teacher Career System Unit, during the period September-December 2023. We highlight the difficulties the mentored teachers faced and how they were addressed.
Downloads
References
Alcalá, E. (2020). La experiencia de la tutoría como propuesta pare el desarrollo profesional, en docentes de educación primaria en Aguascalientes, desde la perspectiva de sus actores. (Tesis Doctoral). Universidad Pedagógica Nacional.
Avilés, K. (2014). Desaparecerá la SEP la carrera magisterial para crear otra en 2015. La jornada https://www.jornada.com.mx/2014/02/04/sociedad/032n1soc#:~:text=A%20su%20vez%2C%20el%20funcionario,nuevo%20mecanismo%20que%20lo%20remplazar%C3%A1
Bolívar Botía, A., López Yáñez, J., & Murillo, F. J. (2016). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, (14), 15–60. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2352
De la Paz Franco, A. (2012). ¡De Panzazo! no es otra película de Juan Carlos Rulfo. La Colmena, (74) https://www.redalyc.org/pdf/4463/446344462008.pdf
México. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2023). Programa de formación de personal con funciones de acompañamiento pedagógico 2023-2028. Educación básica. https://www.mejoredu.gob.mx/images/programa-formacion-docente/funciones_pedagogicas/Programa_formacion_pers_acomp_pedag_2023-2028.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2023a). Criterios orientadores para el reconocimiento a la asesoría, apoyo y acompañamiento en educación básica, ciclo escolar 2023-2024. Dirección General de Reconocimiento. https://caoe.edu.mx/tutoria/doc/pre/CRITERIOS_OPERACION_DE_TUTORIA_2023_2024.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2022). Perfiles profesionales, criterios e indicadores para el personal docente, técnico docente, de asesoría técnica pedagógica, directivo y de supervisión escolar. http://public-file-system.usicamm.gob.mx/2023-2024/compilacion/EB/Marco_EB.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2023b). Herramientas para apoyar el ejercicio de la Asesoría Técnica, ciclo escolar 2023-2024 Dirección General de Reconocimiento. http://public-file-system.usicamm.gob.mx/2023-2024/compilacion/REC/Guia_registro_evidencias_2023-2024.pdf
México. Secretaría de Gobernación. (2015). Acuerdo por el que se establece el programa de promoción en la función por incentivos en educación básica y se emiten las reglas para su operación. Secretaría de Gobernación. México. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5396954&fecha=17/06/2015#gsc.tab=0
México. Secretaría de Gobernación. (2011). Acuerdo número 592 por el que se establece la Articulación de la Educación Básica. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5205518&fecha=19/08/2011#gsc.tab=0
México. Secretaría de Gobernación. (2013). Decreto por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente Secretaría de Gobernación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013#gsc.tab=0
México. Secretaría de Gobernación. (2019a). Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019#gsc.tab=0
México. Secretaría de Gobernación. (2019b). Decreto por el que se expide la Ley General del Sistema para la Carrera de las Maestras y los Maestros. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5573860&fecha=30/09/2019#gsc.tab=0
México. Secretaría de Gobernación. (2020). Programa Institucional 2020-2024 de la Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. Secretaría de Gobernación. https://www.mejoredu.gob.mx/images/programa-formacion-docente/funciones_pedagogicas/Programa_formacion_pers_acomp_pedag_2023-2028.pdf
Robles, M. (2017). El liderazgo y la gestión del director: dos aspectos que se complementan entre si en la escuela primaria. (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional.
Sánchez Islas, F., & Cáceres Mesa, M. L. (2022). El papel del tutor en la inserción de los docentes de nuevo ingreso. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(2), 45-56. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/496/510
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco de Jesús Ansaldo-Rojas, Lizbeth Celeni Jiménez-Montaño (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.