Importance of the inclusion and implementation of Mexican Sign Language in basic education
DOI:
https://doi.org/10.62452/9pgr7a07Keywords:
Inclusion, sign language, deaf, educationAbstract
The present work exposes a research whose objective is to generate knowledge and awareness about the existence, purpose and benefit that can be granted by the learning, implementation and inclusion of Mexican Sign Language in each person that makes up the society in which we live and develop, as well as in the basic education system. Throughout this research there is content of high value, focused on the search and collection of information from various research sources clearly related to sign language, where the problem was the starting point to make mention of the population suffering from hearing problems, this in order to highlight the relevance of the problem; the benefits that would grant the learning of the language for each agent that makes up our society and educational system of basic education are mentioned. All of the above was justified with information from different and reliable sources of information. This justification made it possible to visualize the importance of the topic addressed, showing that there is a problem present in our society that is not treated as it should be despite being a topic of great importance.
Downloads
References
Clemente, S. (2023). Importancia de la lengua de señas y la educación. Subitus. https://www.subitus.com/lengua-de-senas-mexicana-educacion/
Cristancho, A. (2023). La importancia de la diversidad e inclusión en la educación. Fundación Fepropaz. https://fepropaz.com/la-importancia-de-la-diversidad-e-inclusion-en-la-educacion/
Domingo, S. (2023). Lengua de señas: ¿por qué deberías aprenderla? Diario Libre https://www.diariolibre.com/actualidad/contenido-patrocinado/2023/09/22/lengua-de-senas-beneficios-de-aprenderla/2468666
Florán, G. (2014). Manual para padres sobre enseñanza de la Lengua de Señas Mexicana. (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México.
Gómez Esteban, L., & Posada, I. E. (2012). Barreras comunicativas entre personas sordas y oyentes LGBTI del Centro Comunitario Chapinero, Bogotá. Horizontes pedagógicos, 14(1). https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/111
Gómez, R. M. (2013). La Inclusión de la Persona Sorda a la Educación Superior. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(1), 93-108. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4755981.pdf
González, R. (2020). Lengua de señas mexicana como herramienta de comunicación para la inclusión social de las personas con discapacidad auditiva. https://www.eumed.net/actas/20/educacion/37-lengua-de-senas-mexicana-como-herramienta-de-comunicacion-para-la-inclusion-social.pdf
Hernández De la Luz, R. (2019). Desarrollo de un intérprete de lengua de señas mexicana con vocabulario configurable según el contexto. (Tesis de maestría). Tecnológico Nacional de México.
Islas, M. L. (2012). La Importancia del Manejo de la Lengua de Señas Mexicana de Parte de las Madres Oyentes, en el Aprendizaje de sus Hijos Sordos. (Tesis de maestría). Escuela de Graduados en Educación.
Martínez, S. (2019). Lengua de Señas como perspectiva en la Educación Básica. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/lengua-de-senas-como-perspectiva-en-la-educacion-basica/
Marzo, A., Rodríguez, C. X., & Fresquet, M. (2022). La lengua de señas. Su importancia en la educación de sordos. VARONA, (75). https://www.redalyc.org/journal/3606/360673304006/html/
México. Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2024). Día Nacional de la Lengua de Señas Mexicana. https://www.cndh.org.mx/noticia/dia-nacional-de-la-lengua-de-senas-mexicana-10-de-junio-0
México. Consejo Nacional para el Desarrollo y la Inclusión de las Personas con Discapacidad. (2016). Lengua de Señas Mexicana. https://www.gob.mx/conadis/articulos/lengua-de-senas-mexicana-lsm?idiom=es
México. Consejo Nacional Para Prevenir la Discriminación. (2022). Las personas con discapacidad auditiva enfrentan barreras para su participación social. . https://www.facebook.com/watch/?v=678510510606276
México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Encuesta nacional sobre acceso y permanencia en la educación. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/ENAPE/ENAPE2021.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2017) Modelo Educativo. Equidad e inclusión. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/283701/E_Equidad-e-inclusion_0717.pdf
Pérez-Castro, J., & Cruz-Cruz, J. C. (2021). Experiencias de Inclusión-Exclusión de un Grupo de Sordos Usuarios de la Lengua de Señas Mexicana. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(1), 39-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782021000100039
Prieto, J. (2021). La importancia de la enseñanza de la lengua de señas desde niveles preescolares. Centro recreo. http://centrorecreo.cl/la-importancia-de-la-ensenanza-de-la-lengua-de-senas-desde-niveles-preescolares/
Rodríguez, E. (2021). Lengua de señas: un puente hacia la comunicación inclusiva. Vida Universitaria. https://vidauniversitaria.uanl.mx/expertos/lengua-de-senas-un-puente-hacia-la-comunicacion-inclusiva/
Rodríguez, K. (2024). Día Nacional de la Lengua de Señas Mexicanas y su aporte para personas con y sin discapacidad auditiva. Milenio. https://www.milenio.com/aula/beneficios-de-aprender-lengua-de-senas-mexicanas
Universidad ECCI. (2024). 5 beneficios de aprender lengua de señas. https://www.youtube.com/watch?v=xAls8Q5cMJA
Universidad Internacional de Valencia. (2014). Las ventajas del lenguaje de señas en niños con NEE. https://www.universidadviu.com/es/actualidad/nuestros-expertos/las-ventajas-del-lenguaje-de-senas-en-ninos-con-nee
Verástegui, M. V. (2017) Modelos de inclusión educativa para alumnos sordos señantes. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma Metropolitana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorge Manuel Francisco-Cruz, Cecilia Esmeralda Domínguez-Ayala (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.