University training of professional skills for business administrators: collaborative work and emotional intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/26vtar96

Keywords:

Collaborative work, emotional intelligence, professional competence, social-emotional skills

Abstract

The integration of socioemotional skills in university education and collaborative work is essential for the integral development of individuals and communities. The interconnection of these skills with the Sustainable Development Goals (SDGs) plays convenience sample of 51 students. The results determined that in the collaborative activities, creativity has been enhanced, the opinion of all has been taken into account in the decisions and respect has been maintained. However, 45% of the students let their feelings affect their thoughts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azorín Abellán, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161), 181-194. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300181&lng=es&tlng=es

Bernate, J., & Vargas Guativa, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146010/html/

Bru-Luna, L. M., Martí-Vilar, M., Merino-Soto, C., & Cervera-Santiago, J. L. (2021). Emotional Intelligence Measures: A Systematic Review. Healthcare, 9(12), 1696. https://doi.org/10.3390/healthcare9121696

Carcelén Hurtado, C. A., Jiménez Romero, E. S., Fernández Rodríguez, K. L., & Ortiz Aguilar, W. (2024). Estrategia didáctica mediada por redes sociales para la mejora del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas,, 17(2), 154-177. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1556

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Educación, juventud y trabajo: habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/5325a83d-7df8-414f-9d05-502cf2c9bc4e/content

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content

Espinoza, E. E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400389&lng=es&tlng=es.

Estrada, M., Monferrer, D., & Moliner, A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y las Habilidades Socio-Emocionales: una experiencia docente en la asignatura Técnicas de Ventas. Formación Universitaria. 9(6), 43-62. https://doi:10.4067/S0718-50062016000600005

Galdeano Bienzobas, C., & Valiente Barderas, A. (2010). Competencias profesionales. Educación química, 21(1). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2010000100004&lng=es&tlng=es

Huerto Caqui, E., Farfán Pimentel, J. F., Lizandro Crispín, R., & Reynosa Navarro, E. (2021). El clima socio afectivo en el desarrollo de las competencias emocionales. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(3), 6-10. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/320/319

Juárez-Pulido, M. R.-G., & Mendo-Lázaro, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200–210. https://revistaprismasocial.es/article/view/2693

Lozano Fernández, M. A., Lozano Fernández, E. N., & Ortega Cabrejos, M. Y. (2022). Habilidades blandas una clave para brindar educación de calidad: revisión teórica. Conrado,, 18(87). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000400412&lng=es&tlng=.

Luna Conejo, B., & Luna Nemecio, J. (2022). El papel de la educación en línea para alcanzar sustentabilidad. Desafíos socio-ecológicos e inteligencia emocional. Sociedad & Tecnología, 5(S2), 431–442. https://doi.org/10.51247/st.v5iS2.281

McKinsey & Compañy. (2021). Desarrollar las habilidades de la fuerza laboral a escala para prosperar durante y después de la crisis de COVID-19. https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/building-workforce-skills-at-scale-to-thrive-during-and-after-the-covid-19-crisis/es-CL#/

Orbegoso Dávila, A. M., & Oseda Gago, D. (2021). Influencia de las habilidades sociales en el trabajo colaborativo en estudiantes de una universidad privada peruana – 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5683-5694. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.714

Organización de las Naciones Unidas. (2022). Marco de Cooperación de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible en Ecuador. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-09/UNSDCF%20Ecuador%202022-2026_0.pdf

Ortiz Luzuriaga, M. T., Chabusa Vargas, J. L., & Bonilla Freire, J. (2022). Formación de las competencias profesionales desde la percepción de los estudiantes de la Licenciatura de Administración de Empresas. Sinergias Educativas, 7(3). https://doi.org/10.37954/se.v7i2.379

Ovalles-Toledo, L., Moreno Freites, Z., Olivares Urbina, M., & Silva Guerra, H. (2018). Habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico. Revista Venezolana de Gerencia, 23(81), 217-234. https://www.redalyc.org/journal/290/29055767013/html/

Pearce, T. (2023). El futuro de la educación superior: habilidades para el mundo del mañana. UNESCO IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2023/08/11/el-futuro-de-la-educacion-superior-habilidades-para-el-mundo-del-manana/

Quezada Cáceres, S., & Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación educativa, 26(88), 225-251. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000100225&lng=es&tlng=es

Sánchez Sánchez, A. (2019). Gestión de Conflictos. Revista de Paz y Conflictos, 12(2), 293-299. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v12i2.1163

Srivastava, K. (2013). Emotional intelligence and organizational effectiveness. Ind Psychiatry Journal, 22(2), 97-99. https://journals.lww.com/inpj/fulltext/2013/22020/emotional_intelligence_and_organizational.1.aspx

Downloads

Published

2025-01-19

How to Cite

Borja-Arévalo, A. ., Flores-Sánchez, J. ., Ortiz-Luzuriaga, M. T. ., & Fernández-Rodríguez, K. L. . (2025). University training of professional skills for business administrators: collaborative work and emotional intelligence. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(1), 151-161. https://doi.org/10.62452/26vtar96