The teaching of Geometry in Colombia from the perspective of Science, Technology and Society
DOI:
https://doi.org/10.62452/b4qahf74Keywords:
Geometry, dynamic geometry, computational toolsAbstract
The article analyzes the need to provide technological learning environments in the teaching of Geometry of educational institutions in Colombia, where the community is involved. Since in some texts geometrical objects are presented in the plane drawn in two dimensions and this type of representations students have become accustomed, causing obstacles of epistemological and didactic type in learning, which would be solved if geometry softwares are used dynamics, which allow visualization and interaction with objects in their entirety as a unit.
Downloads
References
Balacheff, N., & Kaput, J. (1996). Computer Based Learning Environments in Mathematics. En, M.A.K., Clements, A., Bishop, C., Keitel-Kreidt, J., Kilpatrick, & F.K.-S.Leung, (Eds.), International Handbook of mathematics. (469-509). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.
Bernal, J. D. (1954). La ciencia en su historia, Tomo I. México: UNAM.
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá: Magisterio.
Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: MEN.
Gallego, D., & Peña, A. (2012). Las TIC en geometría. Bogotá: MAD S.L.
Hilbert, D. (1996). Fundamentos de la Geometría. Madrid: Publicaciones del Instituto “Jorge Juan” de Matemáticas.
Mockus, A. (1983). Ciencia, Técnica y Tecnología. Naturaleza, Educación y Ciencia, 3.
Mora Sánchez, J. A. (2007). Geometría Dinámica en Secundaria. Recuperado de http://jmora7.com/miWeb8/Archiv/2007%20Granada%20JAMora.pdf
Moreno, L. (2002a). Cognición y computación: el caso de la geometría y la visualización. En: Seminario Nacional de Formación de Docentes: Uso de Nuevas Tecnologías en el Aula de Matemáticas. Bogotá Ministerio de Educación Nacional.
Moreno, L. (2002b). Evolución y tecnología. En: Seminario Nacional de Formación de Docentes: Uso de Nuevas Tecnologías en el Aula de Matemáticas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Moreno, L. (2002c). Instrumentos matemáticos computacionales. En: Seminario Nacional de Formación de Docentes: Uso de Nuevas Tecnologías en el Aula de Matemáticas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Nuñez Jover, J. (2004). Ética, Ciencia y responsabilidad. La Habana: Félix Varela.
Nuñez Jover, J. N. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar La Habana: Félix Varela.
Rojano, T., & Moreno, L. (2002). Educación matemática: investigación y tecnología en el nuevo siglo. En, Seminario Nacional de Formación de Docentes: Uso de Nuevas Tecnologías en el Aula de Matemáticas. Bogotá : Ministerio de Educación Nacional.
Sánchez, J., & Vallejo, R. (1991). Lugar De Control, Estilo Cognitivo Y Metodologías Didácticas: Un estudio experimental sobre la influencia en el aprendizaje de las matemáticas. Studia Paedagogica: Revista de Ciencias de la Educación, 23, 203-217.
Vigotsky, L. S. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L.S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.
Woolgar, S. (1991. Abriendo la caja negra. Barcelona: Anthropos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Yamile Riascos González, Domingo Curbeira Hernández (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright, granting the Journal the right to first publication of the work. The authors assign the Journal the rights to exploit the work, authorizing its distribution and public communication for non-commercial purposes. The authors retain the moral rights to the published work. The economic rights belong to the Journal.