Octalysis framework: a favourable environment to increase successful practices in English as a Foreign Language (EFL) classrooms

Diana Carolina Medina-Gómez, Blanca Lucía Cely-Betancourt, Adrian Abreus-González

Resumen


Gaming has been an activity that has accompanied human beings throughout their lives, it is fundamental in the evolutionary process, and an essential element in the integral development of children, providing them with unlimited potential for meaningful experience through play, where they, create, curiosity, think, and interact with their environment. Gamification is one of the educational techniques that increase motivation and engagement, taking into account learners today grew up with digital technologies and require new learning styles according to their interests and needs as digital natives.

After several years of studies analysing successful games that engage people and motivate them to keep playing, Chou (2014) created the Octalysis model and represented it in an octagon and presents the 8 main drivers of motivation. This paper shows a theoretical review of gamification and its differences with game-based learning and the octalysis framework as the technique that uses game elements and game design in non-game contexts focused on Behavioural design since it activates the motivation to take action to achieve the goals established.

Keywords:

English foreign language, gamification, octalysis framework.

 

RESUMEN

La gamificación ha sido una actividad que ha acompañado al ser humano a lo largo de su vida, es fundamental en el proceso evolutivo, y un elemento esencial en el desarrollo integral de los niños, proporcionándoles un potencial ilimitado de experiencias significativas a través del juego, donde ellos, crean, curiosean, piensan, e interactúan con su entorno. La gamificación es una de las técnicas educativas que aumentan la motivación y el compromiso, teniendo en cuenta que los alumnos de hoy crecieron con las tecnologías digitales y requieren nuevos estilos de aprendizaje de acuerdo a sus intereses y necesidades como nativos digitales. Tras varios años de estudios analizando juegos de éxito que enganchan a las personas y las motivan a seguir jugando, Chou (2014) creó el modelo Octalysis y lo representó en un octágono y presenta los 8 principales impulsores de la motivación. Este trabajo muestra una revisión teórica de la gamificación y sus diferencias con el aprendizaje basado en juegos y el marco del octalysis como la técnica que utiliza elementos de juego y diseño de juegos en contextos no lúdicos enfocados al diseño del comportamiento ya que activa la motivación para pasar a la acción para conseguir los objetivos establecidos.

Palabras clave:

Inglés como lengua extranjera, gamificación, octalysis framework. 


Texto completo:

PDF

Referencias


Al-Azaw, R., Al-Faliti, F., & Al-Blush, M. (2016). Educational gamification Vs. game based learning: Comparative study. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(4), 132-136.

Alpar, M. (2013). The importance of games in teaching foreign languages. Academic journals: Educational research and reviews, 8(15), 1241-1254.

Carrillo Ojeda, M., Garcia Herrera, D., Ávila Mediavilla, C., & Erazo Álvarez, J. (2020). El juego como motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(1), 430-448.

Cetin, N., Turkkan, E., Kacar, A., & Dag, H. (2021). Children’s only profession: Playing with toys. North Clin Istanb, 8(4), 414-420.

Chou, Y.K. (2014). Actionable gamification. Beyond, badges, and leaderships. Octalysis media.

Cornellà, P., Estebanell, M., & Brusi, D. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos. Consideraciones generales y algunos ejemplos para la Enseñanza de la Geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 5-19.

Fernandez-Rio, J., de las Heras, E., Gonzalez, T., Trillo, V., & Palomares, J. (2019). Gamification and physical education. Viability and preliminary views from students and teachers. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(5), 509-524.

Fitri, M., Sharifah, S., Zeratul, I., Anastasia, M., Ronald, M., & Anang, A. (2020). Evaluation of student core drives on e-Learning during the covid-19 with octalysis gamification framework. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 11(11), 104-116.

Fortunato, M., Moreira, A., & Simões, A. (2022). All Hands-on Deck: Octalysis framework in primary English language learning. SISYPHUS Journal of education, 10(3), 225-243.

Hursen, C., & Bas, C. (2019). Use of Gamification Applications in Science Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(01), 4–23.

Lamrani, R., & Abdelwahed, E. (2020). Game-based learning and gamification to improve skills in early years education. Computer Science and Information Systems, 17(1), 339-356.

Mazhar, B. (2019). Use of digital games in writing education: an action research on. Contemporary Educational Technology, 10(3), 246-271.

Melo Herrera, M. (2020). Análisis de la concepción de docentes y estudiantes sobre el juego como. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(1), 251-274.

Nistor, G., & Iacob, A. (2018). The advantages of gamification and game-based learning and their benefits in the development of education. Carol I National Defence University Publishing House.

Oliveira, S., & Cruz, M. (2018). The gamification octalysis framework within the primary English teaching process: the quest for a transformative classroom. Revista Lusófona de Educação, 41(41), 63-82.

Parijat, P., & Bagga, S. (2014). Victor Vroom’s Expectancy Theory of Motivation – An Evaluation. International Research Journal of Business and Management, 7(9), 1-8.

Pérez-Palafox, V., Chong-Barreiro, M. C., Cáceres-Mesa, M. L., & Moreno-Tapia, J. (2022). Evaluación y uso de estrategias de aprendizaje autónomo de lenguas extranjeras a nivel superior. Revista Transdiciplinaria De Estudios Sociales Y Tecnológicos, 2(3), 12–22.

Sharma, M. K., Biswas, A., & Anand, N. (2021). Video gaming and fluid intelligence. Journal of Addiction and Recovery, 4(1), 1-3.

Silva, R., Rodrigues, R., & Leal, C. (2020). Gamification in management education- a literature mapping. Education and Information Technologies, 28, 1803–1835.

Sulispera, T., & Recard, M. (2021). Octalysis gamification framework for enhacing students' engagement in language learning. Dialektika: Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 8(2), 103-128.

Sulistyaningtyas, R., & Fauziah, P. (2018). The implementation of traditional games for early childhood education. Atlantis Press.

Valdosta, R., & Hall, A. (2012). The relationship between McClelland's theory of needs, feeling individually accountable, and informal accountability for others. International Journal of management and marketing research, 5(1), 21-42.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

ISSN on line: 2631-2662

ISSN impreso: 2661-6521