Classroom environment influences in speaking anxiety levels

Brinner Daniel Castro-Vaca, Antonio Lenín Argudo-Garzón

Resumen


Speaking anxiety is present and persists innumerable in schools, high schools, or even universities, no matter whether public or private they are. Speaking anxiety may stem from different sources and affect each individual student differently. The research for this study was done through the use of a quantitative students' questionnaire based on the Language Anxiety Scale (FLCAS) administered to 23 students (14 male and 9 female) from the tenth grade of Basica Superior of Colegio de Bachillerato Asaad Bucaram, before and after the classroom intervention. The study started with a classroom visit to determine what kind of environment the students perform the activities. The instrument used was a classroom visit file. The findings suggest that the changes experienced by students in the classroom modified the previous results, about 4,4% of the anxiety level among students was reduced in both the Low Language Anxiety (LLA) category and High Language Anxiety (HLA) category. In genre differences before classroom intervention, girls were more anxious than boys in certain items when speaking in class. However, the results changed after the intervention. Boys showed more anxiety than girls. Further research may be needed to understand the specific factors contributing to these changes in anxiety levels and gender differences.

Keywords:

Foreign speaking anxiety, classroom environment, classroom intervention.

 

RESUMEN

La ansiedad por hablar está presente y persiste innumerables veces en las escuelas, institutos o incluso universidades, ya sean públicas o privadas. La ansiedad al hablar puede surgir de diferentes fuentes y afectar a cada estudiante de manera diferente. La investigación para este estudio se realizó mediante el uso de un cuestionario estudiantil cuantitativo basado en la Escala de Ansiedad del Lenguaje (FLCAS) administrado a 23 estudiantes (14 hombres y 9 mujeres) del décimo grado de Básica Superior del Colegio de Bachillerato Asaad Bucaram, antes y después de la intervención en el aula. El estudio se inició con una visita al aula para determinar en qué tipo de ambiente los estudiantes realizan las actividades, el instrumento utilizado fue una ficha de visita al aula. Los hallazgos sugieren que, los cambios experimentados por los estudiantes en el aula modificaron los resultados anteriores, aproximadamente un 4,4% el nivel de ansiedad entre los estudiantes se redujo tanto en la categoría de Ansiedad Lingüística Baja (LLA) como en la categoría de Ansiedad Lingüística Alta (HLA). En las diferencias de género antes de la intervención en el aula, las niñas estaban más ansiosas que los niños en ciertos elementos al hablar en clase; sin embargo, los resultados cambiaron después de la intervención, los niños mostraron más ansiedad que las niñas. Es posible que se necesite más investigación para comprender los factores específicos que contribuyen a estos cambios en los niveles de ansiedad y las diferencias de género.

Palabras clave:

Ansiedad al hablar otro idioma, entorno del aula, intervención del aula.


Texto completo:

PDF

Referencias


American Psychological Association. (2023). Anxiety. https://www.apa.org/topics/anxiety

Aydin, B. (2001). A Study of Sources of Foteign Language Classroom Anxiety in Speaking nad Writing Classes. (Tesis doctoral). University of Anadolu.

Botes, E., Dewaele, J.-M., & Greiff,, S. (2020e). The Foreig Language Classroom Anxiety Scale and Academic Achievement: An Overview of the Prevailing Literature and a Meta-Analysis. International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL), 2, 26-56.

Dorman, J. (2002). Classroom environment research: Progress and possibilities. Queensland Journal of Educational Research, 18(2), 112-140.

Hannah, R. (2013). The Effect of Classroom Environment on Student Learning. Western Michigan University.

Horwitz, E. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167.

Ling, H., & Na, W. (2014). Anxiety in Foreign Language Learning. (Paper). International Conference on Global Economy, Commerce and Service Science. Phuket, Thailand.

Livacic, E. (2017). Identidad, Idiosincracia y cultura latinoamericana [Identity, Idionsincracy and latinamerican culture]. Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, 13, 27-31.

Neer, M., & Kirchner, W. (1990). Classroom Interventions for Reducing Public Speaking Anxiety. Communication Course Annual, 3, 202-223.

Organization Mind. (2021). Web Site Organization Mind. Retrieved from Mind: https://www.mind.org.uk/information-support/types-of-mental-health-problems/anxiety-and-panic-attacks/about-anxiety/

Palacios, L. (1998). Foreign Language anxiety and classroom environment: A study of Spanish university students. University of Texas.

Roskos, K., & Neuman, S. (2011). The Classroom Environment. International Literacy Association, 65(2), 110-114.

Siew, M., & Wong, L. (2009). Language anxiety and motivation to learn English. The Reading Teacher, 65(2), 110-114.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

ISSN on line: 2631-2662

ISSN impreso: 2661-6521