Contributions of environmental management to social responsibility and business competitiveness

Andreína Inés González-Ordóñez

Resumen


The practices related to environmental management applied by companies contribute to reducing the negative environmental impacts that are generated by their activities and operations, therefore providing a contribution to business sustainability. The integration of environmental management contributes to compliance with social responsibility, and directly to increasing in the competitiveness of companies. The objective was to study the contribution of environmental management to social responsibility and in their competitiveness of companies. Methodologically the research was approached using a qualitative, documentary type approach, with the application of the inductive method and the technique used were content analysis. The results show that environmental management and corporate social responsibility are interrelated and mutually reinforcing concepts, since companies that integrate environmental management into their policies and practices are demonstrating a commitment to sustainability and contributing to building a brighter future balanced and responsible from the social and environmental point of view. Similarly, environmental management and business competitiveness are closely related and can influence each other, because it is now increasingly recognized that effective environmental management can provide significant competitive advantages to companies.

Keywords:

Competitiveness, company, environmental management, social responsibility, sustainability.

 

RESUMEN

Las prácticas relacionadas con la gestión ambiental aplicadas por las empresas contribuyen a disminuir los impactos ambientales negativos que se generan por sus actividades y operaciones, por lo tanto se brinda un aporte a la sostenibilidad empresarial. La integración de la gestión ambiental contribuye al cumplimiento de la responsabilidad social, y de manera directa al incremento de la competitividad de las empresas. El objetivo fue estudiar el aporte de la gestión ambiental en la responsabilidad social y en la competitividad de las empresas. Metodológicamente la investigación fue abordada utilizando un enfoque cualitativo, de tipo documental, con la aplicación del método inductivo y la técnica utilizada fue el análisis de contenido. Los resultados evidencian que la gestión ambiental y la responsabilidad social empresarial son conceptos interrelacionados y se refuerzan mutuamente, ya que las empresas que integran la gestión ambiental en sus políticas y prácticas están demostrando un compromiso con la sostenibilidad y contribuyen a la construcción de un futuro más equilibrado y responsable desde el punto de vista social y ambiental. Igualmente, la gestión ambiental y la competitividad empresarial están estrechamente relacionadas y pueden influirse mutuamente, debido a que en la actualidad se reconoce cada vez más que una gestión ambiental efectiva puede brindar ventajas competitivas significativas a las empresas.

Palabras clave:

Competitividad, empresa, gestión ambiental, responsabilidad social, sostenibilidad. 


Texto completo:

PDF

Referencias


Aldeanueva Fernández, L., & Cervantes Rosas, M. A. (2019). El desarrollo sostenible como imperativo estratégico: el contexto de la pequeña y mediana empresa latinoamericana. Revista Lasallista de Investigación, 16(2), 28-43.

Anderson, S., Svennson, G., Molina-Castillo, F. J., Otero Neira, C., Lindgren, J., Karlsson, N., & Lurell, H. (2022). Sustainable development-Direct and indirect effects between economic, social, and environmental dimensions in business practices. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29 (5), 1158-1172.

Borrás Atiénzar, F. F., & Revollo Lijerón, C. R. (2020). La gestión de la responsabilidad social empresarial en las empresas industriales de Santa Cruz de la Sierra en Bolivia. Proyecciones Revista, (14), 2-13.

Gallardo-Vázquez, D., Sánchez-Hernández, M. I., & Corchuelo-Martínez, M. B. (2013). Validación de un instrumento de medida para la relación entre la orientación a la responsabilidad social corporativa y otras variables estratégicas de la empresa. Revista de Contabilidad, 16(1), 11-23.

González Ordóñez, A. I. (2022a). Responsabilidad Social Empresarial, Gestión Ambiental y competitividad en las pequeñas y medianas empresas. Ciências Socialmente Aplicáveis: Integrando Saberes e Abrindo Caminhos VI. Artemis.

González Ordóñez, A. I. (2022b). Gestión ambiental desde la perspectiva de la responsabilidad social empresarial en las PYMES. Revista Universidad y Sociedad, 14(S6), 616-624.

Hernández Palma, H., Pitre Redondo, R., & Orozco Daza, B. (2020). Responsabilidad social empresarial como factor de cambio de la gestión empresarial. Dictamen Libre, (27), 35-43.

Jaimes-Valdez, M. A., Jacobo-Hernández, C. A., & Ochoa-Jiménez, S. (2021). Los beneficios de la responsabilidad social empresarial: una revisión literaria. Tiempo & Economía, 8(2), 201-217.

Judge, W. Q., & Douglas, T. J. (1998). Performance Implications of Incorporating Natural Environmental Issues into the Strategic Planning Process: An Empirical Assessment. The Journal of Management Studies, 35, 241-262.

Keat Ooi, S., Hua Lee, Ch., & Amran, A. (2023). Assessing the influence of social capital innovations on environmental perfomence of manufacturing SMEs. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 30(2), 1-10

López-Gamero, M. D., Molina-Azorín, J. F., Pereira-Moliner, J., & Pertusa-Ortega, E. M. (2022). Agility, innovation, environmental management and competitiveness in the hotel industry. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 30(2), 548-562.

Maldonado Guzmán, G., Pinzón Castro, S. Y., & Alvarado Carrillo, A. (2020). Responsabilidad Social Empresarial, Eco-innovación y Rendimiento Sustentable en la Industria Automotriz de México. Revista Venezolana de Gerencia, 25 (89), 189-212.

Mishra, P., & Yadav, M. (2021). Environmental capabilities, proactive environmental strategy and competitive advantage: A natural-resourse-based view of firms operating in India. Journal of Cleaner Production, 291.

Murillo Sanabria, O. H. (2018). Una reflexión sobre la gestión ambiental del sector hotelero en Santa Marta Colombia como política de responsabilidad social empresarial. Revista Loginn, 2 (1), 8-14.

Pan, X., Sinha, P., & Chen, X. (2021). Corporate social responsibility and eco-innovation: The triple bottom line perspective. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28 (1), 214–228.

Pereira-Moliner, J., López-Gamero, M. D., Font, X., Molina-Azorín, J. F., Tarí, J. J., & Pertusa-Ortega, E. M. (2021). Sustainability, Competitive Advantages and Performance in the Hotel Industry: A Synergistic Relationship. Journal of Tourism and Services, 23(12), 132-149.

Saavedra García, M. L., Tapia Sánchez, B., & Aguilar Anaya, M. A. (2023). La gestión ambiental en la pyme de la ciudad de México. Ciencias Administrativas, 11(22).

Salaiza, F., Osuna, L., Joya, I. & Alvarado, L. (2020). Responsabilidad Social Empresarial en la Innovación de pymes en Sinaloa, México. ORBIS, 16, 72-82.

Salazar Soto, H., & Pinzón Castro, S. Y. (2023). Ecoinnovación y Responsabilidad Social Corporativa: Un estudio bibliométrico de la relación entre estos constructos. Scientia et PRAXIS, 3 (5), 34-59.

Sampaio De Jesus, M. A., De Aguiar Dutra, A. R., Silva Cirani, C. B., Evaristo Jesus, K. R., Sobrosa Neto, R. C., & Andrade Guerra, J. B. (2021). Eco-innovation assessment of biodigesters technology: an application in cassava processing industries in the south of Brazil, Parana state. Clean Technologies and Environmental Policy, 24 (3), 931-948.

Sánchez Henríquez, J. A., & Yáñez Vidal, I. A. (2021). Responsabilidad social, un estudio bibliométrico. Review, Journal of Accounting, Auditing and Business Management, 19 (1), 1-16.

Severo, E. A., De Guimarães, J. C., & Dorion, E. (2018). Cleaner production, social responsibility and eco-innovation: Generations perception for a sustainable future. Journal of Cleaner Production, 186(1), 91-103.

Sing Wong, S. K. (2013). Environmental Requirements, Knowledge Sharing and Green Innovation: Empirical Evidence from the Electronics Industry in China. Business Strategy and the Environment, 22(5), 321-338.

Ur Rehman S., Bresciani, S., Yahiaoui, D., & Giacosa, E. (2022). Environmental sustainability orientation and corporate socialresponsibility influence on environmental performanceof small and medium enterprises: The mediating effectof green capability. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(6), 1954-1967.

Velázquez-Sánchez, R., Balseca-Ruiz, J., Quijango-García, R., & Valencia-Gutiérrez, M. (2018) Micro innovación en la gestión ambiental de hoteles de tres y cuatro estrellas de la ciudad de Oxaca. Revista de Estrategias del Desarrollo Empresarial, 4 (12), 70-83.

Villafán Vidales, K. B., & Ayala Ortiz, D. A. (2014). Responsabilidad social de las empresas agrícolas y agroindustriales aguacateras de Uruapan, Michoacán, y sus implicaciones en la competitividad. Contaduría y Administración, 59(4), 223-251.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

ISSN on line: 2631-2662

ISSN impreso: 2661-6521