Teacher's training for the education of the deaf schoolchildren

Dagmara Torres-Maceo, Onaida Calzadilla-González, Marlens Labrada-Pérez

Resumen


The initial training of the language therapist teacher in Cuba undergoes profound transformations from the demands of inclusive education and the strengthening of language therapist in the pedagogical field. The review of pedagogical practice, within it, the training content for the care of disorders in communication and language, in a particular way in the pedagogical field. For speech intervention with deaf schoolchildren, it identified a group of dissatisfactions that require their approach theoretical and methodological. For these reasons, the study aims to: analyze the essential ideas on which the training content of the language therapist teacher is defined, comprehensive speech care to deaf schoolchildren, depending on the achievement of communication. Changes made to the discipline language therapist and its application in the group of students who take the 4th year of the career offer evidence of their relevance.

Keywords:

Language therapist teacher training, content, speech-special care, deaf school.

 

RESUMEN

La formación inicial del maestro logopeda en Cuba experimenta profundas transformaciones a partir de las demandas de la educación inclusiva y del fortalecimiento de la Logopedia en el campo pedagógico. La revisión de la práctica pedagógica, dentro de ella del contenido formativo para la atención a los trastornos en la comunicación y el leguaje, de manera particular para la intervención logopédica con escolares sordos permitió identificar un grupo de insatisfacciones que requieren de su abordaje teórico y metodológico. Por estas razones, en el estudio se propone como objetivo: analizar las ideas esenciales sobre las que se delimita el contenido de formación del maestro logopeda, para la atención logopédica integral a escolares sordos, en función del logro de la comunicación. Las modificaciones efectuadas en la disciplina Logopedia y su aplicación en el grupo de estudiantes que cursan el 4to año de la carrera ofrecen evidencias de su pertinencia.

Palabras clave:

Formación de maestro logopeda, contenido, atención logopédica, escolar sordo.


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